FAST-teams. Het is een nieuwe trend in de onderwijswereld. Afgelopen zomer kondigde minister Crevits FAST-teams aan om scholen te helpen die met het M-decreet worstelen. Nu stelt de onderwijsinspectie voor om bredere FAST-teams op te richten die ze naar scholen stuurt waar de onderwijskwaliteit op de helling staat. Als rubberbootjes rond de logge tanker die onderwijs is.

De inspectie is niet de enige die zich zorgen maakt over die kwaliteit van het onderwijs. Het thema staat al enkele maanden hoog op de agenda. Dezer dagen komt het ongetwijfeld ook aan bod in de gesprekken om een Vlaamse regering te vormen. Wie ook de nieuwe minister van Onderwijs wordt, hij of zij zal op dat kwaliteitsvraagstuk sowieso een antwoord moeten geven. Dat wordt een stevige uitdaging, want er zijn tot nog toe al veel alarmbellen afgegaan, maar antwoorden blijven nog altijd schaars. Zelfs de analyse waar het nu precies fout zou lopen, is nog steeds niet duidelijk.

Het initiatief van de inspectie is een goede aanzet. De ­inspecteurs kunnen daar zelfs nu al aan beginnen. Ze hebben geen nieuwe minister nodig om scholen dichter op de huid te zitten. Dat is de bevoegdheid van de inspectie. De nieuwe minister heeft een andere opdracht. Die zal moeten luisteren naar het onderwijsveld, het ongenoegen kanaliseren en een richting aangeven voor lange termijn.

Om daarin te slagen, heb je een sterk figuur ­nodig. Iemand die een visie kan ontwikkelen en geen schrik heeft om keuzes te maken. Tegelijk moet het iemand zijn die vertrouwen kan geven. Dat wordt cruciaal de komende jaren. Vertrouwen geven aan de leraren die op hun expertise aangesproken willen worden, aan de directeurs die met hun school echt het verschil willen maken. Vertrouwen geven ook aan leerlingen die het soms ook niet meer weten en aan alle onderwijsmensen wiens pedagogisch vuur op waakvlam staat omdat ze zich niet goed in hun vel voelen. Alleen zo krijg je ze allemaal mee.

De rubberbootjes zijn een goed idee. Maar het echte werk moet in de tanker gebeuren. Als ­zovelen zich zorgen maken over de richting die de tanker uitgaat, dan heb je een kapitein nodig die het stuur stevig in handen neemt.

Pieter Lesaffer

Inhoud ↑

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.