Languit in de zetel, in de trein met de tablet, of op bed tot we in slaap vallen. Hoe, wat en waar kijken bekende Vlamingen tv. Deze week: minister van Onderwijs Hilde Crevits (48).

Kijkt hoeveel? " Vier uur per week."

Hoe en waar? "Eén in de woonkamer, maar dan wel een projector."

Met wie? "Het liefst samen met mijn man, onder een dekentje."

Zapt weg van? "'Temptation Island'."

Het kleine scherm wordt almaar kleiner, kijkt u ook naar de televisie op uw tablet?

"Bij ons thuis zijn we compleet de andere richting uitgegaan: het kleine scherm is sinds enkele weken een zeer groot scherm geworden. We zijn net verhuisd en tot voor kort gebeurde tv-kijken bij ons in bijna prehistorische toestanden. Er stond een gewoon toestel en we konden alleen naar de openbare omroep en VTM kijken. Toen we in onze nieuwe woning trokken, wou mijn man tot elke prijs digitaliseren en de tv vervangen door een projector. Eerlijk gezegd was ik daartegen, want we kijken erg weinig tv. Maar hij zette door, en kijk: een wereld ging voor me open. En de beeldkwaliteit van zo'n projector is gewoon subliem. Dat had ik niet verwacht. ."

Vertel eens over uw nieuwe televisiewereld.

"Alleen al het feit dat ik nu al die YouTube-filmpjes kan bekijken... Het internet brengt de hele wereld in je huis! (enthousiast) En al die films waarover we nu beschikken dankzij ons betaalabonnement. We beleven niet alleen fantastische televisie-ervaringen maar hebben meteen een homecinema in huis. Ook de kinderen zijn heel tevreden: ze kunnen eindelijk hun spelconsole aansluiten op al dat technologisch vernuft. Enfin, ik kan het iedereen aanraden."

Heeft u nieuwe programma's ontdekt sinds uw technologische revolutie?

"Ja, onder meer 'De Mol'. Vroeger hadden we geen digicorder en konden we geen programma's opnemen. En films natuurlijk, al die films! Onlangs heb ik enorm genoten van 'Interstellar', een film met Sandra Bullock over de vijfde dimensie. 'Inception', met Leonardo DiCaprio, vond ik nog beter. Die film gaat over mensen die binnendringen in andermans dromen. Allemaal onderwerpen die me enorm boeien."

Hebt u nog meer gezien behalve 'De Mol'?

"Ik heb enkele afleveringen bekeken van 'The Bridge', een Scandinavische serie rond een autistische rechercheur, en ook onze Vlaamse series vind ik erg knap. Toch volg ik niets op het moment dat het uitgezonden wordt. Ofwel neem ik het op, ofwel kijk ik uitgesteld. Behalve voor het nieuws, dan zit ik om 19 uur voor één of ander scherm. De nieuwsuitzendingen op Eén of op VTM zijn voor mij trouwens gelijkwaardig. Wél heb ik een voorkeur voor vrouwelijke nieuwsankers als Martine Tanghe en Cathérine Moerkerke."

U bent dus een van die nieuwe kijkers die zelf bepalen waar en wanneer ze kijken.

"Als je al die technologische mogelijkheden bekijkt, waarom zou ik dan thuisblijven om naar een tv-programma te kijken? De zendertrouw kalft langzaam maar zeker af; ik beschouw dat als een onomkeerbare evolutie. We hebben die ook meegemaakt in de zorgsector. Vroeger had een instelling een aanbod en dan kreeg je daar al dan niet een plek in. Nu beschikken mensen over een pakket van mogelijkheden en kiezen ze zélf wat ze met hun middelen doen. Onze Vlaamse televisiezenders staan voor een enorme uitdaging. De Vlaamse regering heeft de nieuwe VRT-beheersovereenkomst trouwens geheel in die gedachte geschreven."

Wat vindt u als onderwijsminister van het taalgebruik op onze Vlaamse zenders?

"Als ik naar 'Eigen Kweek' kijk, waarin plat West-Vlaams wordt gesproken, moet ik daar goed mee lachen. Streekgebonden reeksen zoals 'Flikken' kunnen wel een woordje dialect hebben. In andere uitzendingen verwacht ik wel dat er algemeen Nederlands wordt gesproken. Wanneer ik sommige juryleden van talentenshows bezig hoor op tv, heb ik daar mijn bedenkingen bij."

Kijkt u soms naar duidingsprogramma's?

"'Alleen Elvis blijft bestaan' vond ik prachtig. Die diepgaande, zinvolle gesprekken in een rustige sfeer kon ik echt waarderen. Ik heb presentator Thomas Vanderveken ooit gezegd dat ik het jammer vond dat hij me nooit heeft uitgenodigd. De aflevering met schrijfster Griet Op de Beeck vond ik subliem. Na die uitzending heb ik direct twee boeken van haar gekocht."

Mist u bepaalde programma's op tv?

"Zeker. Een politiek één-op-één-gesprek van een twintigtal minuten bijvoorbeeld. Een programma als 'In Debat' van Jan De Meulemeester, dat nu elke dinsdag om 15 uur op de VTM-website wordt uitgezonden, zou zeker 's avonds op tv mogen."

Wanneer is uw favoriete televisiemoment?

"Zondagnamiddag, lekker onder een dekentje en met een lekker wijntje of een heerlijke thee binnen handbereik. Meer moet dat niet zijn."

Zit u wel eens een heel weekend te bingewatchen?

"Ik beken: met de Deense reeks 'Borgen' hebben mijn man en ik een weekend lang gezellig met zijn tweeën op de bank doorgebracht. Een prachtserie trouwens, waarin ik mij als politica helemaal herken. Ook 'The Killing' heb ik in één ruk verslonden. 'House of Cards' vind ik dan weer minder goed: onrealistisch hard en veel te Amerikaans. Het heeft weinig tot helemaal niks met realpolitik te maken."

Hebt u 'guilty pleasures' op televisioneel vlak?

"Zou ik het wel zeggen? (lacht) Ik heb werkelijk alle James Bond-films meermaals gezien. Sean Connery is voor mij de allergrootste, Pierce Brosnan de knapste. Jammer dat hij de laatste tijd zoveel veroudert. (schatert) Ik heb enorm moeten wennen aan Daniel Craig. "

Zou u kijken naar een programma genre 'Blind Getrouwd'?

(zucht) "Ik heb geen enkele behoefte om naar zo'n programma te kijken en zou er nog veel minder behoefte aan hebben om eraan deel te nemen. Een dergelijk programma staat mijlenver van mijn leefwereld en het soort vertier dat ik zoek. Voor de rest hoed ik mij om uitspraken te doen over waar mensen graag naar kijken. We leven in een vrij land en dat is maar goed ook."

Zijn er ontspanningsprogramma's die volgens u een opvoedkundige waarde hebben?

"Je mag de impact van onze Vlaamse soaps zoals 'Thuis' en 'Familie' niet onderschatten. Die brengen soms onderwerpen en situaties ter sprake die in Vlaanderen nog taboe zijn. Ik vind het goed dat thema's als zelfdoding of het overlijden van een kind - zoals onlangs in 'Thuis' - worden opgenomen in de verhaallijnen, want het maakt dergelijke zaken bespreekbaar. En de producenten gaan daar kies mee om. Voor de uitzending nemen ze contact op met de bevoegde diensten om eventueel psychologische ondersteuning te bieden. Dat bestempel ik als verantwoord televisiemaken."

Inhoud ↑

Copyright © 2015 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.