12,7 procent van de schoolverlaters in Kortrijk hebben het schooljaar 2012-2013 afgesloten zonder een diploma of getuigschrift in de hand. De stad Gent, die met 17,4 procent toen heel slecht scoorde, richt nu een Onderwijscentrum op om dat hoge aantal vroegtijdige schoolverlaters te beperken. "Maar wij staan al een stap verder in Kortrijk", zegt schepen Kelly Detavernier (N-VA).

11,7 procent van alle Vlaamse schoolverlaters verlieten na schooljaar 2012-2013 de schoolbanken zonder dat ze een diploma of getuigschrift hadden behaald. In Kortrijk wordt net iets slechter dan het Vlaamse gemiddelde gescoord, met 12,7%, maar tegelijk toch een stuk slechter dan het gemiddelde in Brugge, 10,5%.

De Vlaamse Overheid riep de steden en gemeenten vorig jaar al op tot actie.

Minister van onderwijs Hilde Crevits (CD&V) was gisteren te gast in Gent, waar een charter werd getekend met de doelstelling om dat hoge aantal afhakers in de toekomst te beperken. Een 'charter' is er in Kortrijk nog niet getekend. "Maar eigenlijk staan wij in Kortrijk al een stap verder in de aanpak van het hoge aantal ongekwalificeerde schoolverlaters", zegt schepen Kelly Tavernier (N-VA). "Na de oproep van Crevits zijn wij al aan de slag gegaan: met een 50-tal mensen, uit de verschillende scholen, het OCMW, het Centrum Leerlingenbegeleiding, de VDAB en het Oranjehuis hebben we een aantal actiepunten uitgestippeld om zoveel mogelijk leerlingen zolang als nodig op de schoolbanken te houden."

Een van die actiepunten is bijvoorbeeld de inzet van de 6 brugfiguren in Kortrijk. Ze maken een figuurlijke brug tussen kwetsbare kinderen uit het basisonderwijs en de maatregelen en instrumenten die voorzien zijn om armoede te bestrijden.

"Want we moeten de kinderen al mee krijgen van in de kleuterklas als we willen dat ze hun opleiding afmaken", zegt Detavernier. "Wat ook helpt, is een database opstellen waar 'werkplekleren' wordt aangeboden en ervoor zorgen dat de werkgevers vertrouwd raken met formules zoals 'Individuele Beroepsopleiding'."

"Een jaar of tien geleden, toen het economisch veel beter ging, zagen we heel vaak leerlingen die schoolmoe waren, afhaken na een stage", zegt Barbara Heyde van VTI Kortrijk.

"Ze gingen al snel in op een aanbod om meteen centen te beginnen verdienen. Tegenwoordig zien leerlingen, gelukkig, al sneller het belang in van een diploma. Vroegtijdige schoolverlaters vormen nu eerder een uitzondering. De problemen bij die leerlingen starten echter vaker al op jongere leeftijd, in het derde of vierde middelbaar. Wij proberen dat op school zo goed mogelijk aan te pakken, maar het is een complex probleem dat multidisciplinair moet aangepakt worden."

"Ook hier zijn dat uitzonderingen, maar elke leerlingen die vroegtijdig afhaakt is er uiteraard één te veel", zegt Piet Clarysse van tuinbouwschool PTI. "We doen er alles aan om onze leerlingen tot het einde van hun loopbaan hier te houden", zegt Lieve Hostyn van Rhizo Oost, waar ook maar nu en dan een leerling afhaakt.

"Het minste gerucht moet daarbij onze aandacht trekken. We nodigen ouders uit, gaan in gesprek met de leerling, proberen met afspraken de leerling tegemoet te komen, en in de eerste plaats: we benadrukken het belang van een diploma. Vooral de leerlingen in het BSO zijn vatbaarder voor vroegtijdig afhaken: ze kunnen heel snel al een centje bij verdienen met hun vaardigheden, en zien daardoor minder snel de waarde in van een diploma."

JOYCE MESDAG

Inhoud ↑

Copyright © 2015 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.