Meertalige leerlingen spreken thuis vaker Nederlands dan tot nu toe werd aangenomen. Maar de prestaties op school hangen vooral af van welke taal zij met hun vader spreken.

Het taalgebruik van meertalige jongeren met de vader is een betere voorspeller van de schoolprestaties dan het taalgebruik met de moeder. Dat blijkt uit het Meertaligheid als Realiteit op School-onderzoek, dat werd uitgevoerd door de UGent en de Vrije Universiteit Brussel. Onderzoekers keken daarvoor gedurende twee jaar naar de prestaties van vierdejaars uit 212 basisscholen in Brussel, Gent en de Limburgse mijngemeenten.

Meertalige leerlingen gebruiken verschillende taalregisters door elkaar, afhankelijk van context of gesprekspartner. Het onderscheid tussen thuis- en schooltaal verdwijnt daardoor. Zo spreken meertalige leerlingen met ouders, broers en zussen vaker Nederlands dan vermoed wordt. Ze maken ook regelmatig gebruik van Nederlandstalige media en ze rekenen, lezen en schrijven ook het liefst in het Nederlands.

Uit het onderzoek wordt ook duidelijk dat eerder het taalgebruik met vader dan dat met de moeder een indicator is van onderwijsprestaties. Ook de motivatie van de leerlingen speelt een belangrijke rol in het verhogen van hun prestaties. Als hun thuistaal vanuit de school positief wordt benaderd, dan versterkt dat hun zelfbeeld en motivatie.Al blijkt tegelijkertijd dat leerlingen die op de speelplaats altijd een andere taal spreken uiteindelijk zwakker presteren dan hun klasgenoten die altijd Nederlands spreken.

Het zorgt ervoor dat de onderzoekers oproepen om de polemiek tussen verdedigers van taallessen Nederlands en voorstanders van meertalig onderwijs te doorbreken. Zij ijveren voor "functioneel veeltalig leren", waarbij hun Nederlands wordt ontwikkeld, maar de meertalige achtergrond een plaats krijgt.

Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) geeft de Vlaamse Onderwijsraad nu opdracht om een kader te ontwerpen voor een actief talenbeleid op scholen. Daarbij geldt het taalpaspoort als voorbeeld van 'good practice'. Met het taalpaspoort geven leerlingen aan welke talen ze met wie spreken in welke context. Zo krijgen leraren een goed beeld van het taalgebruik van hun leerlingen. "Het is belangrijk dat leerlingen goed Nederlands leren en spreken", zegt Crevits. "Maar dit onderzoek moedigt ons aan om de meertaligheid te benaderen als een kans en niet als een beperking."

REMY AMKREUTZ

Inhoud ↑

Copyright © 2015 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.