In één op de acht Vlaamse basisscholen werkt geen turnleerkracht. In het gemeenschapsonderwijs moet zelfs in een kwart van de scholen de gewone juf of meester de turnles geven, tussen de wiskunde en taal door. Experts vrezen voor de gevolgen. "Als 'amateurs' lessen LO geven, zullen onze kinderen dikker blijven worden."

Een op de zeven kinderen jonger dan 9 jaar kampt met overgewicht. Bij de 10- tot 17-jarigen is dat zelfs een op de vijf. Iedereen is het erover eens dat er iets moet worden gedaan aan dat hoge cijfer, maar het basisonderwijs lijkt daar allesbehalve goed voor gewapend. Cijfers van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) tonen aan dat in twaalf procent van de basisscholen in Vlaanderen géén onderwijzer werkt die gespecialiseerd is in lichamelijke opvoeding. 'Gewone' juffen en meesters geven er -tussen hun uren wiskunde en taal door - sportlessen. In het gemeenschapsonderwijs gaat het om een kwart van de scholen.

Basisscholen zijn niet verplicht om een aparte, gespecialiseerde onderwijzer te hebben voor de lessen Lichamelijke Opvoeding (LO) - maar dat zou beter wél het geval zijn, meent Kristine De Martelaer, sportpedagoog aan de VUB. "Gewone juffen en meesters zijn daar niet voldoende voor opgeleid. Amper drie procent van hun bacheloropleiding focust op LO. Deze leraars kunnen onbewust schade aanrichten, bijvoorbeeld door het lichaam van kinderen, dat in volle groei is, verkeerd te belasten. En LO-onderwijzers zijn vaak verantwoordelijk voor een gezondheids- of bewegingsbeleid op de school: dat vereist de nodige kennis en ervaring. Ouders zouden hun kinderen eigenlijk moeten weghalen van scholen die onvoldoende investeren in een gezonde en actieve levensstijl. Alles begint met een goede leraar LO, die weet welke vaardigheden en attitudes er via verantwoord bewegen kunnen aangeleerd worden."

Bij de Stichting Vlaamse Schoolsport vrezen ze voor de gevolgen van het gebrek aan LO-leerkrachten. "Tien jaar geleden lachte iedereen met de Amerikanen, waar een op de vijf kinderen aan obesitas leed. Intussen zijn we zélf op weg naar dat cijfer", zegt voorzitter Urbain Lavigne. Onze kinderen zullen dikker blijven worden, zo wordt gevreesd. "Als de paar uurtjes LO (minimaal twee lesuren per week, red.) door 'amateurs' worden gegeven, zullen we die evolutie niet kunnen stoppen."

"Het probleem is dat veel directeurs hun lesuren liever gebruiken om grote groepen in kleinere klassen op te splitsen, dan om een LO-onderwijzer aan te trekken", zegt Vlaams parlementslid Steve Vandenberghe (sp.a), die het probleem aankaartte bij minister Crevits. "Omdat individuele begeleiding het stokpaardje van het gemeenschapsonderwijs is, gebeurt dat daar het meest." Opvallend is dat in West-Vlaanderen amper 45 procent van de gemeenschapsscholen een aparte LO-leraar heeft. "Dat zijn kleinere scholen met weinig lesuren, waardoor daar geen ruimte voor is", klinkt het bij het gemeenschapsonderwijs.

Bij het kabinet-Crevits vraagt men de scholen om op een flexibele manier met de situatie om te gaan: gewone onderwijzers die ook goed zijn in LO, zouden "in meerdere klassen ingezet kunnen worden". Dat is volgens Vandenberghe praktisch onhaalbaar.

Sportpedagoog

Inhoud ↑

Copyright © 2015 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.