6 februari 2018

«Ieder kind heeft recht op objectief oordeel»

 

BRUSSEL. Leerlingen uit kansarme of allochtone gezinnen krijgen op school sneller een B-attest dan klasgenoten met een andere achtergrond. Dat blijkt uit een studie van KU Leuven, UGent en ULB in opdracht van gelijkekansencentrum Unia. Dat kan voor Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) niet. De studie legt «de maatschappelijke vinger op de wonde», zegt ze. «Elk kind heeft recht op een objectieve beoordeling van zijn of haar leerprestaties, onafhankelijk van uiterlijk, achtergrond of naam». Crevits ziet ook positieve punten. Er is veel openheid binnen scholen om actief te werken aan een diversiteitsbeleid, stelt ze. Oppositiepartij Groen hekelt de onderwijshervorming van Crevits, die «het watervalsysteem in stand houdt». «We werken er heel hard aan om iedereen te betrekken en rekening te houden met de talenten van elk kind», reageert Johanna Laurent, woordvoerster van Go! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. «Alle opleidingen zijn gelijkwaardig. Belangrijk is dat leerlingen hun talenten kunnen ontwikkelen, voor de ene zal dat loodgieter zijn voor de andere wiskunde. Achtergrond mag daarbij niet spelen.»

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream