23 oktober 2017

"Activity trackers doen kinderen meer bewegen"

 

Het ene onheilspellende bericht na het andere verschijnt over de gezondheid van onze kinderen: ze worden te dik en ze bewegen te weinig. Dat zijn helaas geen fabeltjes, bevestigt professor Inspanningsfysiologie Bert Op 't Eijnde van Universiteit Hasselt. "Kinderen moeten dringend meer bewegen. Met blokken spelen is geen beweging: ze moeten rennen en springen."

Vorige week maakte de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de resultaten van een langdurig onderzoek bij 130 miljoen kinderen wereldwijd bekend. Daaruit bleek dat het aantal kinderen met obesitas in veertig jaar tijd vertienvoudigd is. 124 miljoen kinderen zijn zwaarlijvig en nog eens 123 miljoen kampen met overgewicht. Ongezonde voeding is een van de oorzaken, maar ook het gebrek aan beweging laat steeds meer sporen na. "Ook andere recente onderzoeken aan de KU Leuven en het Medisch Centrum van de Universiteit van Amsterdam tonen dat aan", aldus Bert Op 't Eijnde. "Wereldwijd bengelt

België achteraan als het op bewegen aankomt. Met onze kleuters zit het wel snor: zij bewegen makkelijk meer dan 180 minuten per dag. Maar naarmate ze opgroeien, hebben onze kinderen dagelijks nog geen uur matige tot intensieve

beweging. Slechts 6,5% van de zes- tot negenjarigen in ons land haalt de norm, bij tieners is dat nog slechts 2,4%."

Meisjes babbelen liever

Opvallend is dat meisjes het gemiddelde naar beneden trekken. Het aantal meisjes dat per dag een uur matig tot intensief beweegt, is zeven tot acht keer minder dan bij de jongens. "Jongens sporten vaak, meisjes babbelen liever", concludeerde bewegingsexpert Jan Seghers uit de resultaten van de KU Leuven-studie.

Maar wat is dan de norm voor kinderen? Bert

Op 't Eijnde: "De WHO schrijft voor dat kinderen tussen 5 en 17 jaar minstens één uur per dag

matig tot intensief moeten bewegen en drie keer per week een uur hoogintensief. Dat is heel wat! Zeker voor kinderen in de lagere school en het middelbaar onderwijs is dit niet zo evident. Activiteiten zoals buiten spelen, fietsen, voetballen, trampoline springen en naar de jeugdbeweging gaan, zorgen voor actieve momenten. Maar een uur met de blokken spelen, een uurtje kinder-yoga of rustig naar school wandelen, vallen niet

onder beweging. De hartslag moet omhoog gaan bij de activiteiten om te kunnen spreken van matige tot intensieve beweging."

Sterke botten

De negatieve gevolgen voor kinderen die te weinig bewegen zijn niet min. "En overgewicht is maar een van de vele", aldus Op 't Eijnde. "Daarnaast stijgt het risico op hart- en vaatproblemen, diabetes, kanker en depressies. Om nog maar van de negatieve impact op de botontwikkeling te zwijgen. Hoe minder kinderen bewegen, hoe minder sterk de botten worden, en dat kan op latere leeftijd niet meer gecorrigeerd worden. Het is tijdens de jeugdjaren dat de botontwikkeling plaatsvindt: hoe meer men rondrent en springt, hoe sterker de botten worden. Wie te weinig beweging heeft tijdens zijn kindertijd, kan op

latere leeftijd met osteoporose kampen."

Dat het ene na het andere initiatief gelanceerd wordt om onze kinderen aan te zetten tot bewegen, lijkt dan ook een goede zaak. Ketnet bedacht een nieuw tv-programma, 'Biba & Loaba', om kinderen uit de zetel te lokken en hun motoriek te stimuleren. Onderwijsminister Hilde Crevits lanceerde dan weer de campagne 'Bewegen naar de Zon' om lagereschool kinderen een kwartier extra per dag aan het bewegen te zetten.

Op 't Eijnde: "Helaas lijken dergelijke initiatieven maar weinig succes te hebben: obesitas bij kinderen blijft toenemen, ook in België. Hoe het dan wel moet? Dat onze kinderen te weinig bewegen, is geen individueel, maar een maatschappelijk probleem. Een voorbeeld: uit vergelijkende studies is gebleken dat landen waar men makkelijk toegang heeft tot fiets- en wandelwegen,

het percentage van mensen met overgewicht aanzienlijk lager is."

"Ook de ouders zelf spelen een belangrijke rol", gaat Op 't Eijnde verder. "Het is opvallend dat kinderen met overgewicht heel vaak ouders met overgewicht hebben en dat sportieve kinderen doorgaans sportieve ouders hebben. Kinderen imiteren heel veel."

Meer dan gadget

Al kan er toch verandering in komen, met de juiste hulpmiddelen. Op 't Eijnde: "Activity trackers zetten volwassenen en kinderen ertoe aan om meer te bewegen. Bewustmaking is belangrijk en met zo'n activity tracker weet je meteen of je al dan niet voldoende beweging hebt gehad, hoeveel calorieën je hebt verbruikt, of je voldoende geslapen hebt... Ik heb mijn drie kinderen van 10, 14 en 16 jaar oud vorig jaar een activity tracker cadeau gedaan zodat ze zich bewuster zouden worden van hun actieve momenten per dag. Mijn vrouw en ik wandelen en/of fietsen dagelijks, maar het werd steeds moeilijker om hen daarvoor te motiveren. Nu ze zo'n tracker dragen, vragen ze ons geregeld om nog even mee te gaan wandelen 's avonds als ze hun aantal stappen nog niet hebben gezet. Kinderen zijn heel gevoelig voor zulke gadgets en het spelelement dat erin verwerkt zit. En als een gadget een kind ertoe kan aanzetten zelf de verantwoordelijkheid op te nemen om meer te bewegen, juich ik het absoluut toe."

Getest: Garmin vívofit jr. 2

"Kijk mama, ik heb de cirkel rondgelopen!"

Met vívofit jr. 2 heeft Garmin een activity tracker op de markt gebracht voor kinderen vanaf vier jaar. "Door met populaire merken zoals Disney, Star Wars en Marvel samen te werken voor het design van de polsbandjes en de bijhorende app om de resultaten te monitoren, hopen we dat kinderen plezier krijgen in bewegen", stelt Garmin-baas Cliff Pemple. Wij lieten hem testen door Lucy-Lou, onze kleuter van bijna 5.

Vívofit jr. 2 is een zwemvriendelijke activity tracker die dag en nacht gedragen kan worden, met een batterij die meer dan een jaar meegaat. Voor de jongste kinderen (4-6 jaar) is er een rekbaar bandje, voor de oudere een verstelbare band. Het kleurenscherm geeft tijd, datum en aantal stappen weer én heeft een bewegingsbalk die aangeeft hoeveel tijd het kind al actief in beweging is geweest. De ouders kunnen alle activiteiten op de voet volgen met een gratis app op hun smartphone. Daarnaast biedt de app een aangepast spel om kinderen te motiveren tot actie én de mogelijkheid om reminders en/of beloningen in te stellen.

Lucy-Lou houdt haar nieuwe 'horloge om te bewegen' alvast consequent aan, met dank aan het Minnie Mouse-polsbandje. Alleen al de bewegingsbalk is voldoende om extra sportief voor de dag te komen. Na haar eerste dag vertelt ze trots dat ze samen met haar vriendjes op school twee keer de bewegingsbalk heeft rondgelopen en gesprongen. Dat ze dan ook een spelletje op mama's gsm mag spelen omdat ze zo actief is geweest, is minder van belang. Veel liever wil ze nog eens op de trampoline gaan springen om voor een derde keer de bewegingsbalk rond te krijgen. Qua motivatie kan zo'n activity tracker tellen...

Als ouders is het wel fijn om te weten dat je kind dagelijks voldoende beweging en slaap krijgt. Zowel op schooldagen als tijdens het weekend blijkt onze kleuter gemiddeld 17.000 stappen per dag te zetten én 160 minuten actief in beweging te zijn.

Dansen en yoga tellen niet

Opvallend is wel dat een uur balletles slechts voor amper vijftien minuten actieve beweging telt. In de tuin spelen met de buurjongens, trampoline springen en steppen leiden tot veel grotere 'pieken'. Dansen voor tv, met de poppen spelen en met mama naar de yogales gaan, blijken dan weer amper bewegingsminuten op te leveren.

Ook de slaaptracking is interessant. Zo ontdekken we dat Lucy-Lou gemiddeld ruim tien uur per nacht slaapt, waarvan ruim twee uur diep en net geen acht uur licht. Maar ook dat haar slaap onderbroken blijkt te zijn in de nacht als ze met een 'slecht humeur' opstaat. Allemaal interessante informatie, maar of elk kind nu voortaan met een activity tracker rond de pols moet rondlopen, zul je mij niet horen verkondigen. Wel ben ik ervan overtuigd dat kinderen die gestimuleerd moeten worden om actiever te zijn, met zo'n gadget getriggerd worden om actie te ondernemen. (KM)

Professor Bert Op ’t Eijnde - KRISTEL MAURIËN

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream