10 februari 2014

Belg verfoeit rekeningrijden

 

Een belasting per kilometer die je aflegt met de auto: het idee lijkt veel weerzin op te roepen bij de Belgen. Een petitie tegen rekeningrijden heeft alle records gebroken door in amper drie dagen 100.000 handtekeningen te verzamelen. Volgende week start een proefproject. 'Pas daarna beslissen we', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).   Koen Baumers

In de steden 9 eurocent per kilometer tijdens de spitsuren, op de autosnelwegen 5 cent per kilometer. Dat zijn de bedragen die zijn vastgelegd voor een proefproject rond rekeningrijden dat volgende week van start gaat. Bedoeling is om de effecten van een kostprijs per kilometer te onderzoeken.

 

Maar het proefproject van de Vlaamse, Waalse en Brusselse regering valt niet in goede aarde: een internetpetitie tegen de kilometerheffing verzamelde in een mum van tijd 100.000 ondertekenaars. Voor de petitiewebsite Petitions24.net is dat een Belgisch record. Meer nog: op die site verzamelde maar één petitie ooit meer handtekeningen, en wel in 2011 tegen het ontginnen van schaliegas in Frankrijk.

 

Initiatiefnemer is Jean-Michel Libotte uit Bergen. Hij startte de petitie na een discussie met collega's. 'Er zijn er die vanuit de Ardennen moeten komen werken. Gemiddeld doen we 60 tot 80 kilometer heen en terug', zegt hij. 'Dat betekent dat we 800 tot 1.400 euro per jaar aan kilometerheffing zouden moeten betalen. Dat is bijna een volledig maandloon. Een taks per kilometer bestaat al: door de taksen en accijnzen die we betalen op de benzine die we verbruiken.'

 

Nog niets beslist

 

Een deel van het succes is wellicht te verklaren door een verkeerde interpretatie door Libotte zelf: het proefproject is maar een eerste stap en het ­rekeningrijden wordt nooit ingevoerd zonder compensatie op andere vlakken. Het wordt dus niet noodzakelijk duurder.

 

Verschillende politieke partijen lieten gisteren inDe Zevende Dag verstaan dat ze geen voorstander van rekeningrijden zijn. Maar Vlaams minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) benadrukt dat er nog helemaal niets is beslist. 'Net daarom is er een proefproject: om de effecten te meten', zegt ze. 'Het is nodig dat buitenlandse chauffeurs een bijdrage leveren, maar eerst moeten we de resultaten kennen. Alles zal globaal bekeken moeten worden, ook de sociale effecten. Het is aan de volgende regering om een beslissing te nemen.'

 

Een kilometerheffing voor vrachtwagens komt er wél zeker: de invoering daarvan is gepland voor 2016.

 

 © Corelio

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream