16 januari 2014

De Lijn voert nachtnet opnieuw in

 

Het nachtnet van vervoersmaatschappij De Lijn komt nog voor de zomer terug.  Op zeven vaste tram- en buslijnen zal er vervoer zijn tot één uur 's nachts.  Hilde Crevits (CD&V) en Filip Watteeuw (Groen) maken er 900.000 euro voor vrij

Van onze redacteur Karel Van Keymeulen

 

GENT Toen vervoersmaatschappij De Lijn in het voorjaar van 2012 besloot om het bestaande nachtnet te schrappen, ontstond er veel beroering. Er werden zelfs betogingen opgezet en openbaarvervoergebruikers spraken schande. De passagiers van de twintig treinen die na 23 uur in de Gentse stations aankomen, bleven in de kou staan.

 

De Lijn kon even later door een samenwerking tussen brouwerij De Koninck, de Stad Gent en de vervoermaatschappij een nachtnet draaiende houden, zij het alleen op vrijdag- en zaterdagavond en met zes De Koninck Uit-bussen. De sponsor haakte vorig jaar af.

 

'Dat systeem had de nodige handicaps en miste continuiteit, omdat de bussen niet op reguliere lijnen reden', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). 'Het opmaken van de Vlaamse begroting voor 2014 was moeilijk, veel marge is er niet. Toch maken we na lange gesprekken zevenhonderdduizend euro vrij voor de organisatie van een nieuw en goed nachtnet. Het net zal zeven dagen op zeven tot één uur 's nachts rijden. De nummers van de lijnen en de trajecten blijven gelijk, zodat er geen verwarring kan ontstaan.'

 

Zware besparingsperiode

 

De opzet is om het nachtnet zo vlug mogelijk te laten werken. Het wordt wellicht mei of juni voor alles operationeel is. Crevits stipt aan dat De Lijn uit een zware besparings- en hervormingsperiode komt. 'We investeren volop in infrastructuur van trams. Met het nachtnet zetten we ook in op verkeersveiligheid en stimuleren we mensen, nadat ze een avond uit zijn geweest, veilig thuis te komen. Ook occasionele bezoekers moeten dat nachtnet kunnen gebruiken.'

 

Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, zegt dat de stad tweehonderdduizend euro vrijmaakt voor het nachtnet. Dat is dubbel zoveel als De Koninck gaf. 'Een serieuze inspanning in besparingstijden', zegt Watteeuw. 'Maar onze ambities voor het openbaar vervoer zijn groot. We overlegden al veel met De Lijn en met resultaat. Tramlijn 7 staat in de steigers en het nachtnet komt terug. Het kan niet dat je na 23 uur niet meer naar huis kan met openbaar vervoer.' Freya Van den Bossche wijst erop dat Gent steeds meer bewoners lokt. 'Als iedereen alles met de wagen doet, gaat er kostbare ruimte verloren. Meer wegen aanleggen in de stad is geen optie. Gent heeft de ambitie een kindvriendelijke en autoluwe stad te worden. Daarom maken we het mogelijk dat Gent die keuzes kan maken.'

 

De Lijn voerde ook een onderzoek uit. Dat leert dat het grootste potentieel tussen 23 uur 's avonds en één uur 's nachts zit. Vroeger maakten twintigduizend reizigers gebruik van het nachtnet.

 

 © Corelio

 

 

 

 

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream