15 september 2016

De vloek van Plato

 

 

De uitvinding van het schrift heeft meer negatieve dan positieve kanten. Het menselijk geheugen gaat erdoor achteruit en de mens verliest het vermogen om kritische discussies te voeren. Ik moest ongewild aan deze omineuze voorspelling denken die Plato Socrates in de mond legt in een van zijn beroemde filosofische dialogen, toen ik gisterenochtend de krantenkoppen las. Volgens een studie van adviesbureau Deloitte zouden zo’n 100.000 jongeren dit jaar ‘hun broek verslijten’ in een opleiding zonder toekomst. De grote boosdoeners zijn de robotisering en automatisering die maken dat honderden jobs in de nabije toekomst uit de markt gespeeld worden waardoor er een mismatch ontstaat tussen ons onderwijssysteem en de arbeidsmarkt.

 

Het is op zijn zachtst gezegd bijzonder ongelukkig om dit te moeten lezen aan de vooravond van een nieuw academiejaar en uitgerekend op de dag dat de OESO nog maar eens onomwonden aantoont dat het behalen van een diploma tout court een enorme meerwaarde heeft. Eerst en vooral op de arbeidsmarkt. Slechts de helft van wie geen diploma behaalde, is aan het werk. Een diploma secundair doet de werkzaamheidsgraad al met 25% stijgen en van de hooggeschoolden is zelfs 9 op de 10 aan het werk. Maar ook voor je algemene ontwikkeling, voor je individuele gezondheid en geluk, blijkt het behalen van een diploma een wezenlijk verschil te maken.

 

Onheilstijdingen over een arbeidsmarkt of maatschappij die overgenomen worden door robots keren de laatste decennia natuurlijk met de regelmaat van de klok terug, maar voorlopig is de enige constante daarbij dat de toekomst voorspellen ook vandaag giswerk blijkt. Zo beweerde een studie van een ander adviesbureau vorige week ironisch genoeg hoe de digitalisering in België maar liefst 300.000 extra jobs zou opleveren.

 

Of je nu afstudeert als autotechnoloog of als musicoloog, je job van morgen zal niet meer die van vandaag zijn. Onze arbeidsmarkt is net als onze samenleving constant in beweging. Maar net het behalen van een diploma leert je om met die veranderingen om te gaan: via brede competenties die je wendbaar en weerbaar maken voor de hele loopbaan én nieuwsgierig en bereid om levenslang bij te leren.

 

Want levenslang werken in dat ene beroep waarvoor je ooit opgeleid werd, dat is niet meer van deze tijd. We leiden vandaag jongeren op voor beroepen die nog niet eens bestaan. En áls die beroepen ontstaan dan is dat doorgaans door een creatief idee van goed opgeleide mensen. Ook de uitvinders van de eerste robots hadden allicht geen robotica gestudeerd.

 

Bovendien houdt ook ons onderwijs voortdurend de vinger aan de pols van die veranderende wereld. Denk maar aan de manier waarop onze hoge scholen via werkveldcommissies de nieuwste tendensen en evoluties binnen hun sector oppikken en doorgeven. Zo zullen voor een autotechnoloog anno 2016 ook Human powered vehicles, groene energie en elektronica onmisbare onderdelen zijn van zijn opleiding. Ook het eindtermendebat en de modernisering in het leerplichtonderwijs toont de toekomstgerichtheid en dynamiek van ons onderwijs.

Laat ook deze generatie jongeren dus maar hun ‘broek verslijten’ op de banken van onze scholen en universiteiten. Maar laat ze dat wel doen in een opleiding waar hun talenten, interesses en mogelijkheden het beste tot hun recht komen. Dat blijft de essentie van een goede studiekeuze. De intrinsieke motivatie, de passie en het zelfvertrouwen, die een weloverwogen studiekeuze met zich meebrengt, zullen troeven zijn voor de rest van hun loopbaan, ongeacht waar die hen heen leidt.

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream