15 april 2014

"Dubbel zo duur, maar even vaak achter stuur"

 

REKENINGRIJDEN: PROEFPERSONEN ZIEN NA TWEE MAANDEN MAAR ÉÉN EFFECT

Ook al kost het dubbel zoveel, toch zorgt rekeningrijden er niet voor dat we minder of buiten de spits rijden. Dat is de conclusie van drie proefpersonen die het systeem twee maanden hebben getest. "Ons rijgedrag aanpassen is praktisch onhaalbaar."

Afgelopen weekend liep het testproject rond rekeningrijden af. Acht weken lang reden 1.200 proefpersonen rond met een gps die elke afgelegde kilometer én de tijdstippen waarop ze reden registreerde. Op basis hiervan moesten ze dan betalen. Tijdens de ochtend- en avondspits was het rijden dubbel zo duur als tijdens de daluren. In de stedelijke gebieden betaalden ze 9 eurocent per kilometer, op de autosnelweg 5 eurocent. De bedoeling was na te gaan hoe deze meerprijs het rijgedrag zou beïnvloeden. De overheid hoopt met rekeningrijden immers de files tijdens de spits te verminderen. Maar de proefpersonen zien dat niet gebeuren. "We hebben ons rijgedrag helemaal niet aangepast", klinkt het bij drie van hen. "Omdat het gewoon praktisch niet haalbaar is. Als je je kinderen naar school moet brengen voor je in Brussel gaat werken, kan je niet anders dan in de spits rijden."

 

VAB niet verrast

 

Mobiliteitsorganisatie VAB is alvast niet verrast door deze conclusie. "Uit ons eigen onderzoek bleek al dat de helft van de mensen geen alternatief heeft voor de wagen. Dus zelfs als je autorijden duurder maakt via rekeningrijden, zal je het rijgedrag niet aanpassen. Daarom is rekeningrijden ook nergens ter wereld ingevoerd. Wij geloven dan ook dat je meer moet investeren in alternatieven voor de auto in de probleemzones. Maak grote parkeerplaatsen buiten Brussel vanwaar mensen makkelijk, snel en relatief goedkoop in het centrum kunnen geraken. Dát zou werken."Voor Touring is het nog te vroeg om conclusies te trekken. "Wij wachten de resultaten van het hele project af. Maar als de conclusie is dat het te duur is en niet werkt, zullen ook wij natuurlijk afraden om het rekeningrijden in te voeren."Ook Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wacht het onderzoek af. "Er deden meer dan duizend proefpersonen mee. Er zullen verschillende meningen zijn. Pas als we die allemaal geanalyseerd hebben, zullen we beslissen wat we ermee doen."---JEAN-PIERRE WAEYTENS (43) UIT HULDENBERG

 

"In spits omdat kinderen naar school moeten"

 

Helemaal niets heeft Jean-Pierre veranderd aan zijn rijgedrag. "Omdat het gewoon niet anders kan", verklaart hij. "Ik móet 's ochtends in de spits naar het werk want ik moet eerst mijn kinderen naar school brengen. Ik kan hen daar toch geen úren op voorhand afzetten om minder te moeten betalen? Ook het openbaar vervoer is geen optie. Ten eerste is dat onhaalbaar met drie jonge kinderen en verder moet ik voor het werk vaak op verplaatsing. 's Avonds heb ik ook dikwijls nog laat vergaderingen, waardoor ik niet meer thuis zou raken. Ik denk dat dit voor veel mensen opgaat."Jean-Pierre had dus geen andere keuze dan de hoogste tarieven te betalen, goed voor 148,4 euro extra in de voorbije twee maanden. Of omgerekend naar jaarbasis: 890,4 euro erbij."En dat is dan nog minder dan normaal. De laatste week had ik immers vakantie, waardoor ik minder reed. Anders zou ik zeker 170 tot 180 euro opgedaan hebben. Maar het systeem is niet altijd even betrouwbaar. In de Brusselse tunnels raakte ik vaak de gps-connectie kwijt, waardoor het machientje mij registreerde op plekken waar ik nooit geweest was. Dit kostte mij telkens extra kilometers." Hoe dan ook vindt Jean-Pierre dat de prijs van het rekeningrijden veel te hoog ligt. "Zelfs als dit in de plaats zou komen van verkeersbelasting en accijnzen op brandstoffen. Als het systeem ooit echt ingevoerd wordt, hoop ik dat het toch een stuk goedkoper zal zijn." Werkt voor de Bouwunie in Vilvoorde Rijdt +/- 160 km per dag Prijs rekeningrijden: 890 euro per jaar---DANNY VAN ELEWYCK (51) UIT BUIZINGEN

 

"Voor mijn job constant de baan op"

 

Voor Danny zou het financieel een serieuze opdoffer zijn als het rekeningrijden wordt ingevoerd. "Ik betaal nu zo'n 350 à 400 euro per jaar aan verkeersbelasting. Het rekeningrijden zou me dus dubbel zoveel kosten", zegt hij. En dit vermijden is onmogelijk. "Ik ben zelfstandig verpleger, dus ik moet de baan op", zegt hij. "Ik heb mijn rondes nu al zo ingedeeld dat ik zo veel mogelijk mensen uit één buurt op dezelfde dag indeel, zodat ik zo weinig mogelijk op en af moet rijden. Maar soms kan het niet anders. Uit de spits blijven is ook moeilijk. Want ik heb veel patiënten met diabetes die 's morgens en 's avonds op exacte tijdstippen spuitjes moeten hebben. Ik zie dus niet in wat ik aan mijn rijgedrag zou kunnen veranderen om te besparen."Danny gelooft dan ook niet dat rekeningrijden de oplossing is voor de files. "De meeste mensen die in de spits rijden, hebben volgens mij een bedrijfswagen. Het zou dus slechts een kleine groep chauffeurs zijn die echt getroffen zouden worden in hun portemonee. En onder hen zijn er ook velen die niet anders kunnen. Veel zal het dus niet uithalen." Werkt als zelfstandige verpleger Rijdt +/- 60 km per dag Prijs rekeningrijden: 678 euro per jaar---KATRIEN VAN EDOM (38) UIT HULDENBERG

 

"Buurt te gevaarlijk om te fietsen"

 

Katrien had zich wél voorgenomen om haar rijgedrag aan te passen voor het rekeningrijden. "Ik wilde meer de fiets gebruiken voor privéverplaatsingen of in het weekend om te besparen. Maar dat is er niet vaak van gekomen", zegt ze. "Het is in onze buurt dan ook te gevaarlijk. Er zijn weinig fietspaden en het is heuvelachtig. Bovendien zou ik met dit kleine aantal verplaatsingen toch niet veel uitsparen."De auto bleek dus toch onmisbaar. "Zeker ook om mijn kinderen van school te gaan halen. Ze zijn nog te jong om de afstand tot thuis met de fiets te rijden en de bus is erg onpraktisch", vertelt Katrien. "Om naar het werk te gaan, had ik eventueel wel kunnen besparen door over de autosnelweg te rijden, maar dan sta ik elke keer in de file. Dan betaal ik liever wat meer." Werkt voor HR-bedrijf in Diegem Rijdt +/- 60 km per dag Prijs rekeningrijden: 780 euro per jaar

 

 © Het Laatste Nieuws

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream