7 februari 2011

Gerenoveerd metrostation Diamant nu ook toegankelijk voor mindervaliden

 

Persbericht De Lijn Antwerpen

-  Meer comfort en veiligheid voor de reizigers  -
 
Antwerpen, 7 februari 2011 -  Vandaag is door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits, het Antwerps metrostation Diamant officieel heropend. Het metrostation is het afgelopen anderhalf jaar grondig gerenoveerd. Het station is ontdaan van zijn seventies look, kreeg een eigentijdse inrichting en is vanaf nu ook toegankelijk voor mindervaliden. Onderhuids zijn de technische installaties vernieuwd en is de veiligheid verbeterd.
 
Op 18 mei 2009 startte de renovatie van het metrostation Diamant. Het station behoort samen met Groenplaats, Meir, Opera en Plantin tot de oudste metrostations in Antwerpen. Alle werden ze in de jaren 70 gebouwd. Diamant opende de deuren in 1980 en was na 30 jaar aan een grondige opknapbeurt toe. Om de hinder voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken, gebeurde de renovatie in vier fasen en bleef het metrostation tijdens de volledige duur van de werken geopend. De volledige renovatie van het station duurde 300 werkdagen en kostte 3,6 miljoen euro.
 
Toegankelijk voor mensen met een beperkte mobiliteit
Tegelijk met de renovatie van het metrostation werd Diamant ook toegankelijk gemaakt voor rolstoelgebruikers en blinden. Daarbij werd rekening gehouden met de adviezen van het Toegankelijksheidsbureau. Dat bureau adviseert De Lijn over de toegankelijkheid van haar voertuigen en gebouwen. Naast de installatie van 2 liften kwamen er ook automatische schuifdeuren, blindenbegeleiding en infozuilen die in brailleschrift de richting naar de perrons en tramlijnen aanduiden.
 
Daarmee is Diamant, naast Meir en Sport, nu het derde Antwerps metrostation dat volledig toegankelijk is voor mensen met een beperkte mobiliteit. Nog dit jaar start de studie voor de renovatie en het toegankelijk maken van het metrostation Groenplaats. Astrid en Opera worden aangepakt in respectievelijk Livan I (metrotunnel Carnotstraat-Turnhoutsebaan) en Brabo 2 (2de fase Leien).
 
Co-modaliteit versterken
Het metrostation Diamant ligt aan het Centraal Station. Het metrostation heeft dan ook een onmiskenbare functie in het voor- en natransport van de treinreizigers. Naast de overstap trein-tram is er ook een overstapmogelijkheid naar de bus. Stadsbussen in de onmiddellijke nabijheid van het station en een groot aanbod aan streekbussen op wandelafstand op de Rooseveltplaats.
“Daarnaast wordt ook gewerkt aan de co-modaliteit met de auto. Zo komt er aan het eindpunt van tramlijn 6, die ook een halte heeft in Diamant, een Park & Ride aan het eindpunt Olympiade. Op die manier zullen autogebruikers hun auto al gemakkelijker laten staan en de stad bezoeken met de tram. De werken zijn gestart op 31 januari 2011 en lopen simultaan met de heraanleg van het Olympiadekruispunt. Voor de aanleg van de keerlus en stadsrandparking is er van in het begin een goede samenwerking tussen de stad Antwerpen, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer”, stelt minister Hilde Crevits.
 
Transparantie zorgt voor groter veiligheidsgevoel
De renovatie van Diamant zorgt voor een betere toegankelijkheid, meer veiligheid en gebruiksvriendelijkheid van het metrostation en vergemakkelijkt ook het onderhoud.
 
“Met deze renovatie toont De Lijn dat ze niet enkel investeert in nieuwe traminfrastructuur, maar ook dat ze ook investeert in haar bestaand patrimonium”, zegt Jos Geuens, voorzitter van De Lijn. “Naast de renovatie van de andere metrostations de komende jaren loopt sinds januari 2010 ook een programma voor de renovatie van 23 roltrappen in de stations Groenplaats, Meir, Opera en Plantin. Dit programma loopt nog tot het einde van dit jaar. Kostprijs: meer dan 3,7 miljoen euro.”
 
Het volledige station kreeg een nieuwe wandbekleding. Deuren, vloeren en plafonds werden vernieuwd. Muren die het zicht belemmerden, werden  - in de mate van het mogelijke -  afgebroken, massieve borstweringen aan de trappen werden vervangen door transparante borstweringen en ‘dode hoeken’ werden weggewerkt. Het verkorten van de gangen, het omkeren van de draairichting van sommige roltrappen zorgen, samen met een vernieuwde signalisatie, voor een betere circulatie in het metrostation, kortere loopafstanden en een hoger veiligheidsgevoel. Zo werd onder meer de ingang Vestigstraat met zijn lange donkere gang naar de lokettenzaal afgesloten voor reizigers en omgebouwd tot nooduitgang.
 
Ook op technisch vlak werd Diamant grondig vernieuwd:  uitbreiding onderstation (stroomvoorziening tramnet), verlichting, ventilatie, omroepinstallatie, camerabewaking, branddetectie, rookgordijnen en rookschermen.
Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream