26 april 2017

Herexamen voor helft van Vlaamse scholen

 

Amper de helft van de scholen kreeg het voorbije schooljaar meteen een goed rapport van de inspectie. Onder meer de lessen Frans op de basisschool zijn nog voor verbetering vatbaar.

Een op de twee Vlaamse scholen die het voorbije jaar de inspectie over de vloer kreeg, heeft nog werk voor de boeg. Dat blijkt uit de Onderwijsspiegel 2017.

Van de 383 onderwijsinstellingen die werden doorgelicht, kregen er maar 193 een gunstig advies. Bij de rest ziet de inspectie ruimte voor verbetering, al werden maar 15 scholen of 4 procent ronduit gebuisd en werd de procedure tot intrekking van de erkenning opgestart. Om dat op te schorten, kan de onderwijsinstelling wel een verbeteringsplan indienen.

In het basisonderwijs haalt met 57 procent wel meer dan de helft het vereiste niveau. Zeker wat lichamelijke opvoeding en wetenschappen en techniek betreft, scoort het kleuteronderwijs goed: daar geeft de inspectie in 92 procent van de gevallen een voldoende. Voor wiskundige initiatie is er meer werk aan de winkel: bij meer dan een kwart (26 procent) van de doorlichtingen volgt een onvoldoende. Voor Nederlands en muzische vorming haalt een op de vijf dan weer de norm niet.

Ook in het lager onderwijs blijft het leergebied muzische vorming een zorgenkind. "In twee op de vijf gevallen voldoet het nog steeds niet", stelt het rapport. "Scholen kunnen voor dit leergebied nog steeds meer inzetten op het aanbod en de evaluatie." Hoewel Frans in de doorlichting een pak beter scoort - met maar 11 procent onvoldoendes - ziet Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) daar nog ruimte voor verbetering. "Een op de drie leraren Frans in de derde graad basisonderwijs geeft aan dat ze de taal onvoldoende machtig zijn", merkt het kabinet op. En: "In bijna zes op de tien klassen blijkt dat het accent onvoldoende ligt op mondelinge vaardigheden." Nog dit jaar komen er peilingstoetsen Frans in het basisonderwijs om het niveau na te gaan.

In het middelbaar onderwijs kreeg maar 46 procent van de scholen een gunstig advies. Dat zijn er wel meer dan de twee vorige schooljaren, toen maar zo'n derde van de secundaire scholen meteen een goed rapport kreeg van de inspectie.

Betere basisvorming

Het aso scoort beter dan het bso en het tso. In het algemeen secundair onderwijs mondt 31 procent van de doorlichtingen uit in een onvoldoende. In het technisch onderwijs is dat 37 procent, in het beroeps 36 procent. De kwaliteit van de basisvorming gaat er in dat bso wel op vooruit, met 77 procent voldoendes. "Een positiever beeld dan de voorgaande schooljaren", stelt het rapport.

Maar vooral het deeltijds beroepssecundair blijft een pijnpunt. Amper een van de zeven doorgelichte onderwijsinstellingen kreeg van de inspectie meteen een duim omhoog. Bij de rest waren er opmerkingen - al liep geen enkele school ronduit een buis op. "De in de voorgaande schooljaren vastgestelde problemen met de kwaliteit van de algemene vorming zien we dit schooljaar in veel mindere mate", klinkt het.

Maar aan de beroepsgerichte vorming schort wél een en ander: amper 34 procent van de opleidingen voldeed. "De invulling van de modulaire trajecten verliep niet optimaal, het onderwijsaanbod en de evaluatiepraktijk waren onvoldoende afgestemd op de te bereiken doelen. Geregeld stelden we ook tekortkomingen op materieel vlak en/of veiligheid vast", stelt het rapport.

(KST)

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream