6 oktober 2017

'Hervorming onderwijs is structuur zonder inhoud'

 

Volgend schooljaar starten de leerlingen die naar het middelbaar gaan in het vernieuwd secundair onderwijs. Maar de Onderwijsraad, die alle onderwijsspelers bundelt, vindt dat geen goed idee omdat er nog steeds geen akkoord is over de nieuwe eindtermen. Die bepalen wat leerlingen moeten kennen en kunnen. Volgens de Onderwijsraad gaat het huidige plan 'over contouren en structuren zonder inhoud'.

'Om het geheel te kunnen beoordelen en de nodige stappen te zetten om de opstart voor te bereiden, is zicht op de inhoud essentieel', luidt het in een kritisch advies. 'Zonder zicht op het concept van de eindtermen, zonder definitieve versie van het overzicht van het studieaanbod en de inhoud ervan is dat onmogelijk.'

Ondertussen is er nog steeds geen akkoord over de nieuwe eindtermen. Nochtans had Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) het Vlaams Parlement daarvoor tot eind september de tijd gegeven. Gisteren zaten de betrokken parlementsleden samen over een compromisvoorstel, maar er zijn nog een hele reeks knelpunten. Volgende week onderhandelen de parlementsleden verder.

BARBARA MOENS

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream