26 april 2014

"Kusttram is ons paradepaardje"

 

DIRECTEUR DE LIJN WEST-VLAANDEREN GAAT OP 1 MEI MET PENSIOEN

De Lijn West-Vlaanderen wuift op 1 mei Luc De Man uit als directeur. Na 23 jaar geeft de Jabbekenaar de fakkel door aan Suzy Costers uit Knokke-Heist. "De kusttram is echt een paradepaardje geworden", zegt De Man.

Luc De Man, directeur van De Lijn West-Vlaanderen, gaat op 1 mei officieel met pensioen. 37 jaar lang was hij actief voor het openbaar vervoer."Destijds was er nog geen sprake van De Lijn", vertelt de afscheidnemende directeur. "Bij de nationale maatschappij van buurtspoorwegen was ik al verantwoordelijk voor onze provincie als adjunct van de directeur Oost- en West-Vlaanderen. Ik werd in 1991 directeur van De Lijn West-Vlaanderen. Na het ontstaan van De Lijn is de vervoersmaatschappij enorm gegroeid. In 20 jaar tijd kregen we een verdubbeling van het aantal bussen en personeelsleden." De Lijn West-Vlaanderen vervulde vaak een pioniersrol. "We hebben de eerste belbus in België destijds laten rijden in de streek van Veurne. De komst van de stadsbussen in Brugge in 1992 bleek ook een belangrijke stap."De Man is ook bijzonder fier op de evolutie die de kusttram doormaakte. "De kusttram werkt vandaag samen met 40 privépartners die actief zijn aan de kust. Die samenwerking met toeristische attracties kreeg navolging in heel Vlaanderen. Over de jaren heen is de kusttram ons paradepaardje geworden. Er is heel wat geïnvesteerd op vlak van veiligheid en dienstverlening. 20 à 25 jaar geleden kon je pas om het halfuur een tram nemen aan zee. Nu wordt in de zomer elke halte tussen De Panne en Knokke om de tien minuten bediend. De kusttram vervoert jaarlijks zo'n 13 miljoen reizigers. Zo'n 20 jaar geleden waren dat er amper 3 miljoen. Ik ben heel blij dat ik op het einde van mijn carrière nog mocht meemaken dat de minister (Hilde Crevits, red.) groen licht gaf voor de aankoop van 62 nieuwe kusttrams. De eerste zouden al in 2018 kunnen pendelen tussen de kustgemeenten."

 

Zeebrugge

 

Naar de toekomst toe ziet De Man ook een belangrijke rol weggelegd voor De Lijn om steden en badplaatsen met elkaar te verbinden. "Een tramlijn tussen Zeebrugge en Brugge staat al lange tijd op de ideeënlijst. Verder wordt een milieu-effectenrapport opgemaakt over een eventuele tramverbinding tussen Koksijde en Veurne. Binnen een jaar wordt ook een 25-tal hybridebussen ingezet, verdeeld over Oostende en Brugge", zegt de afscheidnemende directeur.

 

Ongevallen

 

Suzy Costers (52) treedt in de voetsporen van Luc De Man. Eerder ging ze onder meer aan de slag voor Sabena en De Post.Sinds maart is ze actief bij De Lijn. "Het is de bedoeling om ons aanbod meer en meer af te stemmen op de vraag", zegt Costers. "Buiten de dorpskernen is er nu om de 750 meter een halte. Als er daar nooit iemand opstapt, dan is het beter om die stopplaats ergens anders neer te planten, waar er wel mensen gebruik maken van De Lijn. Daarnaast willen we dat de nieuwe kusttrams er zo snel mogelijk komen en blijven we inzetten op veiligheid. Het aantal ongevallen met kusttrams is drastisch gedaald, maar we moeten blijven focussen op preventie van tram- en busongevallen", aldus Costers.

 

 © Het Laatste Nieuws

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream