Leerplichtonderwijs


Regeerakkoord:

“We stimuleren ondernemingszin en ondernemerschap, met een leerlijn van kleuter- tot hoger onderwijs en door partners van de school in de klas te halen om ondernemerschap te bevorderen. Voor wat betreft de ondersteuning van de internaten bouwen we de verschillen tussen de netten af.”

Gerealiseerd:

Vanaf januari 2018 houden we de onderwijsinspectie 2.0 boven de doopvont. De vernieuwde onderwijsinspectie wordt meer dan ooit de partner van onderwijs- en CLB-teams. Er zijn belangrijke vernieuwingen: scholen zullen vaker het bezoek krijgen van de inspectie, de inspectie werkt transparanter en zal instellingen stimuleren en inspireren bij hun kwaliteitsbeleid. De bestaande procedures van adviezen en erkenningen veranderen en vereenvoudigen. Alles vertrekt vanuit een breed gedragen referentiekader over wat kwaliteitsvol onderwijs is en het globale kwaliteitsbeleid van onderwijsinstellingen.

De 4 voormalige opvangcentra, nu de 8 internaten met permanente openstelling (IPO) bevinden zich in het tweede jaar van de drie van de transitiefase. De 8 IPO behoren sinds 1 september 2016 tot het toepassingsgebied van de intersectorale toegangspoort. Het aanbod is gemoduleerd en de toeleiding gebeurt gestroomlijnd via de intersectorale toegangspoort. In de loop van het voorjaar 2017 werden de in de beheersovereenkomsten overeengekomen audits gehouden, dit gebeurde door gemengde teams van de Zorg- en Onderwijsinspectie. Binnen de stuurgroep transitie start een oefening waarbij onderzocht wordt of het mogelijk is om  de deelwerking van de MPIGO’s (open op schooldagen) t.a.v. de jongeren met een VAPH- en/of JWZ profiel te laten aansluiten bij de werking van de IPO’s (open op niet schooldagen) en zo meer coherente gehelen te vormen (die dan de voldragen transitie kunnen maken).

 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream