4 februari 2014

Logistiek en mobiliteit

 

Door zijn centrale ligging en zijn havens heeft Vlaanderen een logistieke roeping. Maar er zijn problemen. De belangrijkste economische poorten zijn nog moeilijk bereikbaar voor de verschillende transportmodi (weg, spoor, water of lucht). Basisonderzoek moet het probleem oplossen. Daarvoor wordt er gedacht aan de oprichting van een strategisch onderzoekscentrum logistiek en mobiliteit. Daarbij is het uitdrukkelijk de bedoeling om de expertise die er al is in de domeinen logistiek, transport en mobiliteit te hergroeperen in één organisatie waarin universiteiten, het VIM (Vlaams Instituut Mobiliteit) en het VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) samenwerken.De oprichting van dat SOC komt maar niet van de grond. Het probleem is dat de universiteiten moeilijk kunnen samenwerken. De verklaring daarvoor hoeven we niet ver te zoeken: geld. Op kruissnelheid is een strategisch innovatieplatform goed voor 15 miljoen euro per jaar aan onderzoeksbudgetten, een strategisch onderzoekscentrum zelfs voor 20 miljoen euro per jaar. Dat is veel geld.Aanvankelijk was het de bedoeling dat de universiteiten van Antwerpen en Hasselt de voornaamste partners zouden worden in de SOC Logistiek en Mobiliteit. Dat zou niet meer dan logisch zijn. De Universiteit Antwerpen is de marktleider in onderzoek naar logistiek, de Universiteit Hasselt is dat in onderzoek naar mobiliteit. Ze zijn elk goed voor 60 tot 70 procent van dat onderzoek. En dus zouden ze ook het gros van de financiële middelen krijgen. In het SALK-uitvoeringsplan is trouwens 2,5 miljoen euro gereserveerd voor de opstart van de Limburgse poot van de SOC Logistiek en Mobiliteit. Maar zoals dat steevast gaat, zijn het ook hier de universiteiten van Leuven en Gent die de andere universiteiten niets gunnen.Donderdag probeert minister van Innovatie Ingrid Lieten te bemiddelen tussen de universiteiten. We zijn niet zeker dat het tot een samenwerkingsakkoord komt. Van Leuven en Gent is geweten dat ze een SOC Logistiek en Mobiliteit niet echt zien zitten; ook omdat dit veel onderzoeksgeld zal kosten en dit voor een deel zal gerecupereerd worden bij ander onderzoek waarin zij de leiding hebben zoals in de SOC Maakindustrie met daarin een paar kruimels voor Lommel (Flanders Drive) en Diepenbeek (het SIRRIS-labo).Komt het niet tot een akkoord, dan mogen we aannemen dat Ingrid Lieten haar verantwoordelijkheid zal nemen en de kaart van de universiteiten van Antwerpen en Hasselt zal trekken. Net zoals haar collega van Mobiliteit Hilde Crevits dat al jaren doet. Haar kabinet werkt steevast samen met deze twee universiteiten.

 

 © Concentra

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream