21 december 2012

Marco Polo is toonbeeld heropstanding CMA CGM

 

De Marco Polo is het toonbeeld van onze heropstanding. Dat zei directeur Nicolas Sartini van de Franse rederij CMA CGM bij de komst van het grootste containerschip naar Zeebrugge.

Fanfare. Champagne. Priesterwijding. Belangrijke havenmensen en minder belangrijke speeches. De Franse rederij CMA CGM en de haven van Zeebrugge haalden gisteren alles uit de kast om op de scheepsbrug van de Marco Polo (foto), 45 meter boven de zeespiegel, de komst van het grootste containerschip in de kusthaven te vieren. Joachim Coens, de topman van de haven van Zeebrugge, had voor de gelegenheid Eddy Bruyninckx, de gedelegeerd bestuurder van de Antwerpse haven, uitgenodigd. Een knipoog, want CMA CGM, kiest ervoor zijn containerreus te laten lossen en laden op zijn met PSA gedeelde containerterminal in Zeebrugge, eerder dan in Antwerpen. De komst van Bruyninckx ontlokte Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) de opmerking dat ze 'de geest voelde van Flanders Port Area', het door minister-president Kris Peeters opgestarte maar uitgedoofde samenwerkingsmodel voor de Vlaamse havens. Jacques Saad�, de eigenaar van CMA CGM, vroeg in dat verband een kosteneffici�ntere spoorverbinding tussen Zeebrugge en Antwerpen. 'Nu behandelen we in Zeebrugge 450.000 teu (20 voetcontainers). Met een betere hinterlandontsluiting kunnen het er 650.000 worden.' Voor CMA CGM, met 394 schepen de derde containerrederij na Maersk en MSC, is de Marco Polo het toonbeeld van de wederopstanding, na een moeilijke periode, zegt de Franse directeur Nicolas Sartini. 'We hebben nu een nieuwe Turkse partner en onze schuldherschikking is bijna afgerond. Het derde kwartaal was goed en dit jaar zijn we winstgevend. Vanuit de volgende haven, Le Havre, vertrekt de Marco Polo volgeladen met 16.000 containers terug richting China. Nooit eerder gebeurd.' CMA CGM neemt in april 2013 twee zusterschepen van de Marco Polo in gebruik. De trend naar steeds grotere schepen houdt aan - concurrent Maersk brengt volgend jaar een schip van 18.000 teu in de vaart - maar volgens specialisten is de limiet bereikt. Bij storm is de wendbaarheid in de haven vaak een probleem. Op korte termijn stevent de sector af op overcapaciteit, vooral op het traject Azi�-Europa. De tarieven zijn bovendien heel volatiel, wat volgens specialisten nog minstens drie jaar zal duren. Nu kost het transport van een container van Azi� naar Europa 1.450 dollar. Een extra lijndienst kan de tarieven in ��n klap doen crashen.

MARC DE ROO
� 2012 Mediafin

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream