28 november 2017

“Swahili in de klas? Te gek voor woorden”

 

“Wie verzint zoiets ­eigenlijk?” Dat is de scherpe reactie van Bart De Wever (N-VA) op de richtlijn van het ­Gemeenschapsonderwijs (GO!) om andere thuistalen meer aan bod te ­laten komen in scholen. “Ik begrijp dit niet goed”, zegt GO!-topvrouw ­Raymonda Verdyck. “De leidraad komt er na een onderzoek dat de Vlaamse regering zelf bestelde.” En laat N-VA nu net de grootste Vlaamse ­regeringspartij zijn.

Hij dacht dat het een extra vroege aprilgrap was, toen hij het hoorde, zegt Bart De Wever. “Dus we gaan anderstalige kinderen in het gemeenschapsonderwijs groepswerken laten voorbereiden in hun eigen taal? Op een moment dat we in Vlaanderen ­alle moeite hebben om anderstalige nieuw­komers te integreren en hen ­kansen te geven, gaan we kinderen in de klas Arabisch of Farsi of Swahili laten spreken? Dat is toch te gek voor woorden”, zei de N-VA-voorzitter aan VTM.

En dat begrijpt Raymonda Verdyck, topvrouw van het GO!, niet helemaal. Omdat de reactie komt van de belangrijkste partij in de Vlaamse regering. Omdat de GO!-richtlijn om op de speelplaats en in de klas meer aan de slag te gaan met andere thuistalen er gekomen is na het onderzoek rond MARS: Meertaligheid Als Realiteit op School. En omdat dat onderzoek is uitgevoerd op aangeven van diezelfde Vlaamse regering.

Niet bestraffen

“Er vloeiden enkele aanbevelingen uit voort”, vertelt Verdyck. “Onder ­andere: doe iets met de thuistaal van die kinderen. Om hen zo uiteindelijk beter het Nederlands te doen beheersen. Ik betreur dat het wordt voor­gesteld alsof we hen continu in hun moedertaal zullen laten spreken. Dat is niet zo. Het is wel dit: we vinden het belangrijk om te vertrekken vanuit de realiteit waarin die jongeren leven. Uiteraard is Nederlands de eerste taal, maar er is ook een weloverwogen plek voor de eigen taal. We willen dat ­iedereen zich veilig voelt op school, en we willen ­niemand bestraffen omdat ze thuis een ­andere taal hebben.”

Hilde Crevits, CD&V-minister van Onderwijs in de Vlaamse ­regering, probeert de kerk in het midden te houden. “Polarisatie is niet nodig”, zegt ze. “Het Nederlands is onze ­onderwijstaal en dat zal zo blijven. Het is een cruciale sleutel tot integratie. Maar ook meertaligheid is een troef.”

De minister vindt het positief dat andere thuistalen gebruikt worden als hefboom om beter Nederlands te leren, maar coalitiepartner N-VA heeft ook een punt als ze hard focust op dat Nederlands. “Het baart mij ook zorgen dat sommige jongeren onze taal niet goed beheersen. Zoeken naar manieren om leerlingen ­enthousiast te maken om wel Nederlands te leren, ook via hun thuistaal, is dan een goede zaak.”

Jesse Van Regenmortel

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream

twitter