1 december 2017

'Concurrentie tussen leerlingen niet aanscherpen'

 

Brussel. Punten geven? Strooien met gemiddeldes of medianen? Doet De Sterrebloem in het Oost-Vlaamse Meigem niet aan mee. 'De concurrentie tussen leerlingen aanscherpen past niet in onze wereldvisie', zegt lerares Ellen De Dapper.

De instelling telt 85 jongeren en die krijgen les in leefgroepen. Evalueren gebeurt ook. Niet op de klassieke manier, maar via wekelijkse oefentoetsen die vooral focussen op de leerevolutie. 'Je eigen prestatie afzetten tegen die van een ander, is voor ons appelen met peren vergelijken', aldus De Dapper. 'Beter is: jezelf vergelijken met je vroegere zelf. Bovendien vormen punten vooral een externe motivatie, terwijl onze school vooral het enthousiasme aanwakkert om te willen bijleren.'

Tweemaal per jaar ontvangt ieder kind een grondig verslag. Daarin krijgen ouders een algemene 'doorsnede' van hun kind. Zowel wat betreft de kennis van basisvakken, als de ontwikkeling van de sociale vaardigheden, met persoonlijk advies erbij. Het verslag bevat ook de bevindingen van andere leerlingen. 'Iedereen weet van elkaar wat hij goed en minder goed kan', aldus De Dapper. 'Dat geeft een totaalbeeld.'

Softies?

Daarom pikt De Dapper het verwijt niet dat zulke pedagogische systemen 'softies' kweekt. 'Kinderen die goed in hun vel zitten en zichzelf kennen, houden het beter uit dan kinderen die stijf staan van de stress door het puntensysteem. Bij ons heerst de mentaliteit: samen aan de meet komen, en niet elk voor zich.'

Overigens, zegt De Dapper, 'de eindtermen gelden voor ook voor ons. Onze leerlingen moeten op het eind van de rit hetzelfde kunnen als iemand uit een ander schoolsysteem. De Sterrebloem krijgt subsidies, en dus ook inspectie van de Vlaamse Overheid.' (gom)

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream