18 december 2017

Voor 2,4 miljoen porties Agristo-friet per dag

 

WIELSBEKE. Er werden al aardappelen in friet gesneden en er werd al friet gebakken, maar officieel gebeurt het pas sinds vorige week. Dan hebben ze op de voormalige Unilinsite de nieuwe vestiging van Agristo officieel ingehuldigd. Vlaams minister Hilde Crevits en Europarlementslid Tom Vandekendelaere kwamen daarvoor op de feestknop drukken. De nieuwe vestiging van het familiebedrijf staat voor een investering van 150 miljoen euro en voor intussen 100 extra banen.

Het ‘moederhuis’ van Agristo is en blijft de vestiging in Harelbeke, maar intussen heeft de familieonderneming ook al sites in Nazareth, in het Nederlandse Tilburg en nu dus ook in Wielsbeke.

Daar is op de voormalige Unilinsite in een recordtijd een nieuwe fabriek neergepoot. Over 5,5ha.. De nieuwe vestiging heeft er een indrukwekkend diepvriesmagazijn 45 meter hoog en goed voor het bergen van maar liefst 55.000 palletten diepgevroren (- 21graden) friet, naast een productielijn en een verpakkingsafdeling.

De vestiging is gemaakt op de groei: vanaf begin 2019 wordt een tweede productielijn ingeschakeld. Daarvoor worden er volgend jaar al zo’n 60 extra mensen aangeworden.

In de nieuwe fabriek wordt al sinds oktober friet gemaakt. Daarvoor doet Agristo een beroep op 80 medewerkers. Tot op vandaag werd er enkel van maandag tot zaterdagochtend gewerkt, maar vanaf Nieuwjaar komt daar ook weekendwerk bij en dat zal het personeelsbestand oplopen tot 115 mensen.

Heel wat aandacht bij de bouw ging naar het vermijden van omgevingshinder. De geluidshinder wordt beperkt door meer met beton dan met staal te werken, schouwen van meer dan 50 meter hoog moeten de omgevingslucht van in de fabriek verwijderen en er is een innovatieve techniek geïnstalleerd om de bakdampen te... verdampen op zeer hoge temperatuur. Water om te spoelen haalt Agristo uit de Leie, dat water wordt gezuiverd en gaat vervolgens weer in de Leie. Die rivier is het bedrijf nog meer van nut. En ook weer op innovatieve en duurzame wijze. Voor het eerst worden afgewerkte en diepgevroren producten over het water vervoerd. Dat is geen sinecure. Diepvriescontainers worden daartoe speciaal gecontroleerd. Dat gebeurt nu in de haven van Antwerpen, maar het is de bedoeling dat die controles op termijn in Wielsbeke zelf kunnen gebeuren. De POM West-Vlaanderen en enkele logistieke bedrijven werken samen om de River Terminal Wielsbeke in te richten en te exploiteren. Door het transport naar de haven van Antwerpen via het water wordt 1 miljoen kilometer over de weg bespaard. Dat maakt het transport niet alleen duurzamer, maar ook veiliger.

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream