9 februari 2018

“Zonder thuisonderwijs verli est Luca zijn eigenheid”

 

Elke Vlaamse school heeft een ‘rapport’ gekregen over de aanwezigheid van kleuters. Zo wil onderwijsminister Hilde Crevits scholen en ouders motiveren om kinderen vanaf 3 jaar naar school te sturen. Want elke schooldag vergroot voor het kind de slaagkansen in de verdere onderwijscarrière, leert een studie van de OESO. West-Vlaanderen doet het erg goed. Van de 36.884 kleuters waren er in het schooljaar 2016-17 955 onvoldoende aanwezig. Slechts 2,6% dus, waarmee onze provincie het best scoort in Vlaanderen. Toch vindt niet elke ouder de kleuterschool een must. Katharina Bulcke en Jan Boisdenghien uit Veurne kiezen ervoor om hun zoontje Luca (4) thuis les te geven.

Door Ilse Naudts

“Vandaag ga ik stempelen. Allemaal bolletjes, in alle kleuren van de regenboog.” Luca (4) gaat niet naar school zoals de meeste kleuters van zijn leeftijd. Hij blijft elke dag bij mama om thuis in boekjes te lezen, te knutselen en om samen op stap te gaan in het bos of naar de winkel.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die niet regelmatig naar het kleuteronderwijs gaan, minder ontwikkelingskansen hebben. Zijn jullie niet bang dat Luca kansen zal missen?

Katharina Bulcke : “Absoluut niet. Ik ken voorbeelden genoeg van kinderen die na thuisonderwijs toch een universitair diploma haalden.”

Wat is er mis met gewone scholen?

Katharina Bulcke: “Niets. Ik wil het schoolsysteem zeker niet afbreken. Maar zelf ben ik niet zo’n fan van het reguliere onderwijs. Dat heeft niets met persoonlijke ontwikkeling te maken: onderwijs volgt de wetten van de economie. Het creëert kinderen die allemaal in dezelfde patronen denken en klaargestoomd worden voor de arbeidsmarkt. Ooit kreeg mijn dochter minder punten voor een tekening van een boom omdat die te weinig blaadjes had. Daar gaat het bij creativiteit toch helemaal niet om? Voor mij was het een intuïtieve keuze. Luca mag zijn eigenheid niet verliezen. Ik geloof dat ik hem via thuisonderwijs de kans geef om uit te vissen wat hij werkelijk met zijn leven aanwil, wat zijn échte passies zijn.”

Jan Boisdenghien: “Kinderen leren met veel meer motivatie als ze vanuit hun eigen interessesfeer thema’s mogen aanreiken. In de kleuterklas duurt een thema één of twee weken. Als je daarna nog meer info wil, kan je niet meer bij de juf terecht. Bij Luca komt het leren meer uit zichzelf.”

Katharina: “Soms stelt hij een vraag als we aan het winkelen zijn, en dan zeg ik: we zullen dat straks thuis samen eens opzoeken. Zo is hij gemotiveerder.”

Hebben jullie samen de beslissing genomen om Luca thuis les te geven?

Katharina: “Zo’n fundamentele beslissing kan je niet nemen als je er niet beiden achterstaat. Ik heb nog twee dochters, maar mijn ex-man is niet te vinden voor thuisonderwijs. Dus gaan ze naar school. Mijn jongste dochter zou ik graag thuis les geven, maar het is geen optie.”

Jan: “Katharina is er meer mee bezig dan ik. Maar ik steun haar zoveel mogelijk.”

Hoe heb je je geïnformeerd? Het is niet iets waar je zomaar aan begint.

Katharina: “Toen het idee in mijn hoofd begon te groeien, ben ik er veel over gaan opzoeken. Natuurlijk heb ik ook mijn twijfels gehad. Want je doorbreekt een patroon. Je kiest niet voor de gemakkelijkste weg. Door met andere thuisonderwijzers te praten, kreeg mijn beslissing vorm.”

Mist Luca het sociale contact met leeftijdgenootjes dan niet? Hoe zorg je dat hij zich sociaal ontwikkelt?

Jan: “In de vakantie gaat hij wekelijks één à twee dagen naar de speelpleinwerking. Ik ben zelf altijd actief geweest in verdigingssporten, daar zou ik Luca graag mee naartoe nemen. En natuurlijk kunnen we niet alles zelf. Zo zal hij zwemmen via anderen moeten leren. Het is absoluut niet de bedoeling dat hij in een cocon opgroeit. Hij heeft zijn zussen, wij hebben twee pleegzonen die hier twee keer per week komen. Hij komt met veel kinderen in contact.”

Katharina: “Als zelfstandig vroedvrouw moet ik soms onverwacht op consultatie en dan gaat Luca mee. Zo komt hij in allerlei omgevingen terecht. Af en toe spreken we af met andere thuisonderwijzers. En onze vrienden, van wie er trouwens geen enkele voor thuisonderwijs heeft gekozen, hebben kinderen van alle leeftijden.”

Volg je een strakke dagplanning?

Katharina: “Nog niet. Maar vanaf de lagereschoolleeftijd moet ik rekening houden met inspectie. De meeste collega-thuisonderwijzers hebben een vast schema. Maar het zal nooit hetzelfde zijn als op school. Dat strakke patroon wil je net doorbreken. Luca staat meer in het echte leven. Wanneer hij met ons op stap is, komt hij in contact met mensen van allerlei leeftijden.”

Heb je genoeg pedagogische kennis om alle leerstof aan te brengen?

Katharina: “Ik ben mij nu volop aan het informeren. Sowieso wordt het een beetje zoeken. Geen idee welke manier voor Luca zal werken om bijvoorbeeld wiskunde te begrijpen. Op school wordt één bepaalde methode gebruikt voor alle kinderen. Thuis kan ik een methode zoeken die voor mij én vooral voor Luca werkt.”

Financieel is het niet de meest evidente keuze.

Katharina: “Inderdaad. Je moet alle leermateriaal zelf betalen en je kan geen beroep doen op een studietoelage. Maar het is een bewuste keuze.”

Wat als Luca op een bepaalde dag zegt dat hij naar school wil?

Katharina: “Geen probleem, maar dat zal dan zijn eigen keuze zijn. Luca weet wat school is. Zijn zussen zitten er.”

Jan: “Zijn interesses zullen daarin een belangrijke rol spelen. Als hij advocaat wil worden, kan hij dat perfect van thuis uit. Maar om bakker of timmerman te worden, ligt dat moeilijker.”

Luca: “Ik wil superheld worden. Dan moet ik leren vliegen, maar met een cape op mijn rug kan dat.”

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream