26 september 2017

Opleiding van leerkracht start twee jaar vroeger

 

Achttienjarigen zullen in de toekomst aan de universiteit meteen kunnen kiezen om leerkracht te worden. Zij krijgen enkele educatieve vakken in hun bacheloropleiding en kunnen nadien een nieuwe educatieve master volgen. Of er ook een masteropleiding voor onderwijzers moet komen, wordt verder onderzocht.

Over exact twee jaar, aan de start van het academiejaar 2019-2020, komen er zogeheten educatieve masters. Zij vervangen de huidige specifieke lerarenopleiding, zo heeft de Vlaamse regering beslist. Concreet betekent dit dat studenten al in hun bacheloropleiding enkele educatieve vakken kunnen opnemen om na het behalen van dat diploma meteen door te stromen naar de educatieve master.

Een voorbeeld maakt duidelijk wat er precies verandert. Een achttienjarige die nu wiskunde gaat studeren en nadien beslist om de lerarenopleiding te volgen, doet er in het beste geval zes jaar over. Drie jaar voor de bachelor, twee jaar voor de master en een jaar specifieke lerarenopleiding. Vanaf 2019 wordt dit vereenvoudigd en zal zo'n student een driejarige bacheloropleiding en een tweejarige educatieve master volgen. Samen goed voor een studieduur van vijf jaar.

Het moet ervoor zorgen dat meer jongeren voor een loopbaan als leerkracht kiezen. Al zal dat ook enigszins afhangen van de exacte studieduur van de educatieve masters. Op dit moment is daar geen duidelijkheid over. In eerdere teksten werd er afhankelijk van de vooropleiding een educatieve master van 90 studiepunten, bijvoorbeeld bij taal- en letterkunde, of een van 120 studiepunten, bijvoorbeeld bij wetenschappen en technologie, voorgesteld. De KU Leuven pleitte sinds kort voor 120 studiepunten voor alle educatieve masters, maar minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil daar niet van weten.

"We gaan samen met de universiteiten per opleiding werk maken van een uitvoeringsbesluit, waarin wordt beslist of ze of 90 of 120 studiepunten zal tellen", zegt Crevits, die aangeeft dat er vanaf nu jaarlijks 6.000 voltijdse leerkrachten extra nodig zijn. "Daarover gaan we nu in discussie. Wat wel vaststaat, is dat ik niet zal ingaan op 120 studiepunten voor alle opleidingen, omdat je in sommige opleidingen (zoals bijvoorbeeld taal- en letterkunde, RA) al master kunt worden in één jaar tijd."

De lerarenopleidingen aan de hogescholen worden niet ingrijpend veranderd, al volgen er wel inhoudelijke versterkingen. Zo zullen studenten secundair onderwijs kunnen kiezen om leraar Nederlands voor anderstaligen te worden. Ook zal er meer aandacht komen voor vakdidactiek, grootstedelijkheid, meertaligheid en diversiteit. Crevits maakt hiervoor 1 miljoen euro vrij.

De master basisonderwijs, waar Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het Christelijk Onderwijzersverbond voor ijveren, is niet helemaal van tafel. Eerder uitten de hogescholen en universiteiten hun bezwaren tegen zo'n opleiding. Zij noemden de voorstellen "onaanvaardbaar" en vroegen verder onderzoek (DM 11/09). Dat komt er nu: de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor), waarin onder meer de onderwijsverstrekkers en de vakbonden zijn vertegenwoordigd, moet voor eind november een advies afgeven over hoe de opleiding kan worden georganiseerd en hoe zo'n masters op de basisscholen kunnen worden ingezet.

Crevits geeft aan dat het licht vanuit de Vlaamse Regering "principieel op groen" staat. Bij de universiteiten en hogescholen valt wel nog enige scepsis te bespeuren. "Het aanvoelen van de rectoren is dat het dossier niet matuur is", zegt Herman Van Goethem, die naast rector van de UAntwerpen nu ook voorzitter is van de Vlaamse Interuniversitaire Raad. "Het roept nog veel vragen op. Een advies tegen november is zeer kort op de bal en die hoogdringendheid ervaar ik als vervelend. Ik vraag om dit dossier deze legislatuur niet meer door te duwen."

REMY AMKREUTZ

Inhoud ↑

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream