11 januari 2013

Pas in 2014 beslissing over spoorontsluiting haven

 

De beslissing over het tracé dat de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven zal volgen, valt ten vroegste in 2014. Dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits op een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Marleen Vanderpoorten (Open Vld). Normaal moest de knoop eind 2012 doorgehakt zijn. Aanvankelijk lagen twee tracés op tafel: een boortunnel die volledig ondergronds gaat van de haven van Antwerpen naar Ranst en Nijlen, om verder aan te sluiten op de lijn Herentals-Lier, of een tracé dat gedeeltelijk ondergronds gaat en van Antwerpen over Boechout naar Lier loopt. "Maar op basis van de reacties van burgers tijdens de publieke consultatieronde in 2012 besliste de dienst Milieu-effectenrapport (MER) dat Infrabel nog twee extra trajecten moet onderzoeken. Mogelijk gaat het om een traject dat de reservatiestrook van de A102 zou volgen en daarna parallel zou lopen met de E313. Het tweede alternatieve tracé betreft een dalende tunnel onder of naast spoor L15 tot in Berchem, om dan verder samen te komen aan de Luchtbal in Antwerpen", zegt Vanderpoorten. Na onderzoek van die twee tracés, wordt het uiteindelijke plan MER opgemaakt, waarna de overheid een beslissing kan nemen. (WAE)

� 2013 Het Laatste Nieuws

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream