7 november 2013

Pijnstillers tegen het fileleed

 

Er is een opmerkelijke dynamiek op gang gekomen rond de Antwerpse mobiliteit. Eerder deze week leidde het langverwachte gesprek tussen minister-president Kris Peeters en Europees commissaris Michel Barnier tot de perceptie van een doorbraak die er geen was. En gisteren kondigde minister van Mobiliteit Hilde Crevits liefst 33 maatregelen aan die de mobiliteit rond Antwerpen moeten verbeteren in afwachting van de Grote Beslissing over Oosterweel.

Om met dat laatste te beginnen: er is eigenlijk niets veranderd. Pas in het voorjaar van 2014, na de oplevering van het MER-rapport dat de verschillende voorgestelde tracés tegen elkaar afweegt, kan en mag de Vlaamse regering een definitieve (?) keuze maken.

Alle tactische bewegingen van de voorbije maanden wijzen erop dat ze dat ook vast van plan is. En uit een aantal feitelijke beslissingen - zoals het beschikbaar maken van gronden op het BAM-tracé - blijkt overduidelijk dat de keuze voor tunnels op dat tracé het absolute voorkeurscenario is.

Dat minister Crevits in afwachting daarvan al een aantal andere, kleinere maatregelen aankondigt, is goed nieuws. Alle beetjes helpen. En in de lijst van 33 ontwaren we wel degelijk heel wat pijnstillers tegen het fi- leleed. Extra spitsstroken op de E17 en E19, een aanpassing van de gevaarlijke oprit van Linkeroever naar de Kennedytunnel, een betere bereikbaarheid van de Leien via de Bolivartunnel: het zijn quick wins - zoals Crevits ze zelf noemt - die welkom zijn. Je vraagt je weliswaar even af of dat allemaal niet eerder had gekund, maar laten we niet zeuren: de maatregelen zijn welkom, punt.

Uiteraard schieten de oppositie en ook belangenorganisaties zoals Voka met scherp.

Het is te weinig, te laat, of een scheet in een fles (volgens het VB). De Liefkenshoektunnel had allang tolvrij moeten zijn en waarom is de Grote Ring nog niet aangelegd? Die kritiek is bijzonder makkelijk en snel te formuleren, maar we leven nu eenmaal niet in een dictatuur waarin voor de aanleg van nieuwe infrastructuur zomaar een miljoen mensen kunnen worden geherlokaliseerd.

Hilde Crevits toont haar goede wil. En begin volgend jaar kan de voltallige Vlaamse regering eindelijk de grote knoop doorhakken.

Laten we hopen dat daarmee een einde komt aan het tijdperk van twijfelen, studeren en politieke ruzies. Vlaanderen in Actie, daar wachten we op.

 

 © Concentra

 

Standpunt 

Er is een opmerkelijke dynamiek op gang gekomen rond de Antwerpse mobiliteit. Eerder deze week leidde het langverwachte gesprek tussen minister-president Kris Peeters en Europees commissaris Michel Barnier tot de perceptie van een doorbraak die er geen was. En gisteren kondigde minister van Mobiliteit Hilde Crevits liefst 33 maatregelen aan die de mobiliteit rond Antwerpen moeten verbeteren in afwachting van de Grote Beslissing over Oosterweel.

Om met dat laatste te beginnen: er is eigenlijk niets veranderd. Pas in het voorjaar van 2014, na de oplevering van het MER-rapport dat de verschillende voorgestelde tracés tegen elkaar afweegt, kan en mag de Vlaamse regering een definitieve (?) keuze maken. Alle tactische bewegingen van de voorbije maanden wijzen erop dat ze dat ook vast van plan is. En uit een aantal feitelijke beslissingen - zoals het beschikbaar maken van gronden op het BAM-tracé - blijkt overduidelijk dat de keuze voor tunnels op dat tracé het absolute voorkeurscenario is.

Dat minister Crevits in afwachting daarvan al een aantal andere, kleinere maatregelen aankondigt, is goed nieuws. Alle beetjes helpen. En in de lijst van 33 ontwaren we wel degelijk heel wat pijnstillers tegen het fileleed. Extra spitsstroken op de E17 en E19, een aanpassing van de gevaarlijke oprit van Linkeroever naar de Kennedytunnel, een betere bereikbaarheid van de Leien via de Bolivartunnel: het zijn quick wins - zoals Crevits ze zelf noemt - die welkom zijn. Je vraagt je weliswaar even af of dat allemaal niet eerder had gekund, maar laten we niet zeuren: de maatregelen zijn welkom, punt.

Uiteraard schieten de oppositie en ook belangenorganisaties zoals Voka met scherp. Het is te weinig, te laat, of een scheet in een fles (volgens het VB). De Liefkenshoektunnel had allang tolvrij moeten zijn en waarom is de Grote Ring nog niet aangelegd? Die kritiek is bijzonder makkelijk en snel te formuleren, maar we leven nu eenmaal niet in een dictatuur waarin voor de aanleg van nieuwe infrastructuur zomaar een miljoen mensen kunnen worden geherlokaliseerd.

Hilde Crevits toont haar goede wil.

En begin volgend jaar kan de voltallige Vlaamse regering eindelijk de grote knoop doorhakken. Laten we hopen dat daarmee een einde komt aan het tijdperk van twijfelen, studeren en politieke ruzies. Vlaanderen in Actie, daar wachten we op.

 © Concentra

 

 

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream