11 februari 2014

Politici hebben koudwatervrees om voluit rekeningrijden te verdedigen

 

De meeste Vlaamse partijen zien rekeningrijden in principe wel zitten, maar overladen de maatregel met een hele rist voorwaarden. Als het er al ooit komt, is het zeker niet voor morgen.

Van onze redacteur Christof Vanschoubroek

 

BrusselDe fameuze petitie tegen het rekeningrijden rondde gisteren bijna de kaap van 150.000 ondertekenaars. Het proefproject, opgezet door de drie gewesten, blijft voor beroering zorgen. 'Het is ontoelaatbaar dat wij verplicht zouden zijn om te betalen om ons te verplaatsen naar vrienden en familie', klinkt het wel heel populistisch. Daarbij vergeet de initiatiefnemer handig te vermelden dat het bezit van de auto nu ook al flink belast wordt. Wie een auto heeft, betaalt een belasting op inverkeerstelling (BIV) en elk jaar verkeersbelasting. En het zou de bedoeling zijn dat deze belastingen verdwijnen als het rekeningrijden wordt ingevoerd. Maar de auto blijft voor heel wat Belgen symbool staan voor hun vrijheid. En wie aan die 'vrijheid' durft te raken, zal het geweten hebben. Denk maar aan de heisa over de hervorming van de belasting op bedrijfswagens, ook die toonde aan hoe politiek gevoelig de auto ligt.

 

Er is dus heel wat politieke moed nodig om rekeningrijden voluit te verdedigen, en die durft wel eens te ontbreken zo vlak voor de verkiezingen. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) maakte de voorbije dagen duidelijk dat zeker nog niets beslist is. Maar CD&V is in principe wel voor. Net zoals de meeste andere Vlaamse partijen, maar alleen als de maatregel omgeven wordt door een hele rist voorwaarden. Hij mag in totaal zeker niet leiden tot een hogere belasting, valt zowel te horen bij Groen, als bij N-VA en Open VLD. Groen legt daarbij ook nog de nadruk op een sterker openbaar vervoer, terwijl Open VLD vindt dat eerst de voornaamstemissing links op onze Vlaamse wegen moeten zijn opgelost. 'Het moet passen in een globale mobiliteitsaanpak', klinkt het bij de drie.

 

De SP.A is wel flink gekant tegen rekeningrijden en is dat eigenlijk altijd al geweest. 'We zullen voortaan betalend in de file staan', zegt Bart Van Malderen, fractieleider voor de SP.A in het Vlaams Parlement. Die partij wijst er ook op dat zo'n maatregel asociaal is. Langs Franstalige kant is er nog veel minder animo om het systeem in te voeren. CDH doet het af als een 'slechte oplossing' en omschrijft het pilootproject als een proefproject van de Ecolo-ministers van Verkeer in Wallonië en Brussel. En Ecolo zelf staat tot ieders verbazing ook niet te springen om het systeem in te voeren. 'De voorwaarden zijn nu niet vervuld', klinkt het. Ze wijzen bijvoorbeeld naar het Gewestelijk Express Net (GEN) dat er nog niet is en er niet zal zijn voor 2020. 'Ik wil in geen geval dat het de pendelaars en de mensen in landelijke gebieden straft', zegt premier Elio Di Rupo (PS). Ook de MR is helemaal tegen.

 

De kans dat Vlaanderen het rekeningrijden ooit in zijn eentje gaat invoeren, is eerder klein. Oorspronkelijk was het zelfs de bedoeling om het systeem samen met Nederland in te voeren, maar onze noorderburen besloten in extremis om het toch niet te doen.

 

Blz. 38 opinie: u betaalt toch ook remgeld?

 

 © Corelio

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream