7 november 2013

Spitsstroken moeten tijdelijk soelaas bieden in Antwerpen

 

De komende twee jaar moeten 33 kleinere maatregelen de mobiliteit in en rond Antwerpen verbeteren. Voor een echte beslissing blijft het wachten tot januari volgend jaar.

In Antwerpen duurt een rit in de ochtendspits 62 procent langer dan normaal. In de avondspits loopt dat op tot 79 procent. Met die cijfers zette gps-fabrikant TomTom gisteren nog eens druk op de ketel voor een oplossing van de Antwerpse mobiliteitsknoop.Voor een beslissing over de politiek gevoelige Oosterweelverbing is het wachten tot begin volgend jaar. De Vlaamse regering krijgt dan de nodige studies en adviezen, waarna ze de politieke knoop kan doorhakken over het definitieve tracé. Dan pas volgt ook een nieuw gesprek met de Europese Commissie over de bouw van het deel van de Oosterweelverbinding dat niet gewijzigd is. Zelfs als Vlaanderen in januari de knoop doorhakt, beginnen de werken pas in 2016 en zal het verkeer pas in 2021 over de Oosterweelverbinding kunnen rijden.Om de files ook op korte termijn te verlichten stelde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) gisteren 33 'quick wins' voor, waarvan de meerderheid volgend jaar wordt uitgevoerd.De belangrijkste zijn de nieuwe spitsstroken. In 2014 komt er een op de E19 naar Brecht, later volgt een spitsstrook op de E17 in de richting van de E34. Op de A12 tussen Leugenberg en Ekeren wordt in 2014 de pechstrook als rijstrook ingericht, zodat de invoegstrook overgaat in de uitvoegstrook. Eveneens in 2014 wordt de weefzone van de oprit Wommelgem op de E313 verlengd en wordt de oprit van de Blancefloerlaan op Linkeroever naar de Kennedytunnel grondig herzien. Samen met een betere signalisatie en een verbetering van het fietsnetwerk zijn de maatregelen goed voor enkele tientallen miljoenen euro's.'Een pleister op een hartaderbreuk', noemde Open VLD, op Vlaams niveau in de oppositie, de maatregelen. De partij sprak smalend over een 'verfpotakkoord' dat via een likje verf hier en daar de files wil aanpakken. Groen noemde de plannen dan weer 'letterlijk en figuurlijk gerommel in de marge en een paniekerige poging om het hachje te redden.'De burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever (N-VA), zat mee om de tafel bij de voorbereiding van de maatregelen en is tevreden met de quick wins. De Wever ziet in die voorbereiding een belangrijk signaal. 'Deze maatregelen zijn de vrucht van een goede samenwerking tussen de stad Antwerpen en de Vlaamse regering', zei hij gisteren in het Vlaams Parlement. 'We staan aan de vooravond van een belangrijke beslissing over de Antwerpse mobiliteit. Ik ben optimistisch dat de stad en de regering samen de knoop kunnen doorhakken.'

 

BRUSSELSE RING

 

De Inspectie van Financiën heeft een ongunstig advies verleend voor de plannen van de Vlaamse regering om de Brusselse ring te verbreden. Zonder totaalvisie op het probleem van de files zullen de infrastructuurplannen niet leiden tot vlotter verkeer, zegt het rapport. De files zullen alleen maar verschuiven.Bovendien is nog geen rekening gehouden met de impact van een nieuw stadion op de Heizel en van de bouw van het winkelcomplex Uplace, beide vlak bij de ring.De Inspectie mist voorts een oplossing voor de 'flessenhals' van het viaduct van Vilvoorde.Het advies verwijst naar de kritische studie van de Europese denktank OESO over de plannen. 'Dit project zou de verkeersopstoppingen wel eens kunnen verplaatsen naar andere delen van het wegennet.'De oppositiepartij Groen voelt zich gesterkt in haar kritiek op de plannen. 'De stem om de ring niet te verbreden klinkt steeds luider. En toch blijft de Vlaamse regering Oost-Indisch doof', zegt Vlaams Parlementslid Hermes Sanctorum.Volgens de Vlaamse regering zijn de plannen nodig voor een veiligere ring.

 

 © Mediafin

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream