6 april 2014

Stad wil fietsdelen verder uitbreiden

 

Roeselare gaat het aantal Blue-bikes in de stad vanaf mei optrekken tot zestig. Op termijn moeten dat er zelfs 120 worden, met vijf locaties in de stad waar de elektrische tweewielers ontleend en teruggebracht kunnen worden. Om het fietsdelen te promoten werd een speciale regeling uitgewerkt, waardoor een Blue-bike slechts 1 euro per dag kost, in plaats van 3.

Het fietsgebruik aanmoedigen, het aantal auto's in de binnenstad terugdringen, de woonkern leefbaar houden en het groene, fietsvriendelijke imago van de stad bevorderen: dat zijn enkele redenen waarom Roeselare na een proefperiode nu voor de volle honderd procent gaat voor het fietsdelen in de stad. Vorig jaar kozen minister van Steden Freya Van den Bossche (sp.a) en minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) Roeselare uit voor een haalbaarheidsonderzoek. Nadien werd een proefproject met 20 elektrische fietsen opgezet.

Uitbreiden

Begin mei komt minister Crevits naar Roeselare om het fietsdeelsysteem officieel te lanceren, en meteen al uit te breiden. Daarvoor gaf de gemeenteraad maandagavond haar fiat. "We willen in een eerste fase vanaf mei het aantal Blue-bikes uitbreiden van twintig naar zestig", zegt schepen van Mobiliteit Griet Coppé (CD&V). "Die fietsen zullen dan tijdelijk terug te vinden zijn onderaan de roltrappen in het stationsgebouw. Een abonnement om een fiets te ontlenen kost 10 euro. Terugbrengen gebeurt op dezelfde locatie", legt Coppé uit. "Zodra de fietsenstalling aan de achterkant van het station klaar is, krijgen de Blue-bikes daar een stek. Als we merken dat de blauwe fietsen een succes zijn, willen we het aantal verder opdrijven tot 120. Dan zouden we ook nieuwe ontleen- en terugbrenglocaties lanceren, vijf in totaal. Die komen op Schiervelde, aan de ziekenhuizen en aan enkele scholen. Een exacte timing voor deze tweede fase is er nog niet."

1 euro

Om iedereen op de blauwe fietsen te krijgen, wordt een speciaal betaalsysteem uitgewerkt. Daarbij betaalt de gebruiker slechts een derde van de prijs. Normaal kost een fiets huren voor maximaal 24 uur 3 euro, naast de abonnementsprijs van 10 euro. "Maar omdat zowel de Vlaamse overheid als de stad elk 1 euro per ontlening op zich neemt, betaalt de gebruiker zelf ook maar 1 euro. We hopen ook bedrijven mee te krijgen in het derdebetalerssysteem, zodat zij de Blue-bikes gratis aan hun personeel kunnen aanbieden voor woon-werkverkeer. Het project is ook positief voor de sociale economie, want het zijn de mensen van fietspunt Eco-velo die instaan voor het onderhoud van de fietsen." Meerderheidspartij Groen schonk burgemeester Luc Martens (CD&V) prompt een jaarabonnement. Peter Logghe, fractieleider van Vlaams Belang, vroeg zich wel af of sommige fietsen ook uitgerust kunnen worden met een kinderzitje, en of het door de abonnementsprijs niet duur wordt om met het hele gezin een uitstap per Blue-bike te maken. Schepen Coppé antwoordde dat er per abonnement twee fietsen ontleend kunnen worden. Annelies Carron van Open Vld maande aan het project tijdig te evalueren, zodat het niet nodeloos veel geld kost in het geval dat het geen succes wordt.

 
Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream