11 april 2016

Standpunt

 

Samen met de andere Europese onderwijsministers wil Hilde Crevits versneld werk maken van een leerpakket over burgerschap dat jongeren moet wapenen tegen extremistische ideeën en radicalisering.

Crevits en haar collega's leggen hierbij een directe link met de bloedige aanslagen in Parijs en Brussel: "Het is belangrijk dat we onze jeugd waarden rond democratie en burgerschap meegeven. Dat is het minste wat we als onderwijsministers kunnen doen om de slachtoffers van gewelddadig extremisme en hun naasten te eren."

Het gaat hier niet om het zoveelste pedagogische experimentje, maar om een competentiepakket dat werd uitgewerkt door 1.200 experten en leraars van over heel Europa. Bedoeling is dat jongeren een open houding leren aannemen tegenover andere culturen, en beginselen als mensenrechten, culturele diversiteit en de rechtstaat naar waarde weten te schatten. Crevits wil dit competentiepakket over burgerschap laten opnemen in de eindtermen van het Vlaams onderwijs.

Door inzake burgerschapseducatie een versnelling door te voeren, maakt de CD&V-minister de juiste keuze. Want hoewel directeurs en leraars op dit vlak grote inspanningen leveren, lijdt het geen twijfel dat zij het in deze stormachtige tijden steeds moeilijker hebben om hun leerlingen uit de klauwen van de goeroes der goedkope meningen en extremistische propagandisten te houden.

De Syrië-strijders zijn hier het meest schokkende voorbeeld. Maar het probleem is breder dan dat. Het aantal moslimjongeren dat meent dat geweld à la IS en Al Qaida geoorloofd is, is al behoorlijk groot, en aan de andere van het spectrum is ook de islamofobe kracht van extreemrechts aan het toenemen. Als de gevaarlijke polarisering niet stopt, wordt het steeds moeilijker om een politieke gemeenschap en een harmonieuze samenleving te vormen. De harmonie kraken en onmogelijk maken, dat is precies wat Islamitische Staat met Europese samenlevingen wil doen. Via terreur en angst gemeenschappen tegen elkaar opzetten.

Als we die destructieve krachten via het onderwijs willen breken, zullen we onze leerkrachten en lerarenopleiders veel beter moeten ondersteunen in hun dagelijkse strijd om begrippen als democratie, openheid en secularisme zonder taboes en enthousiasmerend uit te leggen. Dat is nog altijd een van de mooiste professionele uitdagingen ter wereld, maar het is ook vaak a hell of a job. In die zin zijn eindtermen rond burgerschap, hoe nuttig ook, slechts een eerste stap in een lange strijd die niet langer uitgesteld kan worden.

KOEN VIDAL

Inhoud ↑

Copyright © 2015 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream