1 maart 2013

Tram rijdt door ‘Reuzenpijp’ in 2015

 

Tweeëndertig jaar nadat de ruwbouwwerken aan de metrotunnel onder de Antwerpse Carnostraat en Turnhoutsebaan werden beëindigd, start De Lijn aan de afwerking van de tunnel. Tegelijk start ook de aanleg van een nieuwe tramlijn tussen de park and ride aan de rotonde van Wommelgem en het Antwerpse stadscentrum. In maart 2015 is de nieuwe tramlijn afgewerkt en rijdt de tram in 15 minuten van Wommelgem naar de Meir.

 

Na meer dan 30 jaar zullen er eindelijk trams rijden door de slapende metrotunnel onder de Turnhoutsebaan. Vanaf station Astrid rijdt de tram via de ‘Reuzenpijp’ naar de park and ride aan de rotonde in Wommelgem. De tram komt boven op de Herentalsebaan in Deurne, net voorbij het kruispunt met de Luitenant Lippenslaan. Van daar af rijdt hij op de bestaande sporen van lijn 24. Aan het AZ Monica buigt hij af naar de Florent Pauwelslei en rijdt verder over de Ruggeveldlaan om aan te sluiten op de tramsporen op het kruispunt met de August van de Wielelei. Ter hoogte van de brug van de E34/E313 op de Ruggeveldlaan slaat de tram af en rijdt de parallel met de autostrade naar de park and ride in Wommelgem. In een volgende fase voorziet De Lijn, een verdere tramverlenging tot in Ranst waar een nieuwe park and ride komt.

 

Duurzame mobiliteitsoplossing

Het is de ambitie van Vlaanderen - en die van de stad Antwerpen - om tegen 2020 de helft van alle verplaatsingen in de Antwerpse agglomeratie met het openbaar vervoer, de fiets of te voet te laten gebeuren.

 

“Eindelijk, na meer dan 30 jaar wordt de slapende metrokoker onder de Turnhoutsebaan afgewerkt. In 2015 rijdt hier de eerste tram. Door deze werken wordt het Antwerps tramnet 7 kilometer langer. Na de tramverlengingen tussen Deurne en Wijnegem en tussen Mortsel en Boechout is dit een investering van 100 miljoen euro. Livan 1 zal de verkeerssituatie en de leefbaarheid in de ruime stedelijke omgeving verbeteren. Al wie vanuit de oostelijke corridor, zeg maar de Kempen, naar Antwerpen komt, krijgt vanaf 2015 aan de park and ride in Wommelgem een snel en duurzaam alternatief voor de auto. Een vierde project, het Operaplein en de heraanleg van de Noorderleien waarvan de werken in 2014 zullen starten, zorgt voor een tramontsluiting van de Noorderleien, het Eilandje en een tramverbinding tot aan de Mieren in Ekeren. Zo investeren we duurzaam in een vlotte bereikbaarheid”, zegt Vlaams minister Hilde Crevits.

 

“Ook vanuit de stad juichen we dergelijke mobiliteitsoplossingen toe. Dankzij de snelle tramverbinding van de park and ride sta je op 15 minuten op de Meir. Daarom wil de stad, samen met andere partners, onderzoeken waar er in de rand ruimte is voor bijkomende parkings die met het openbaar vervoer kunnen worden ontsloten. Zo bieden we een oplossing voor de verkeers- en parkeerdruk in het stadscentrum”, stelt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis.

 

Knooppunt Zegel

Met Livan krijgt het Antwerpse metronet ook een nieuw station: het station Zegel op de Turnhoutsebaan. “Dit station wordt in de toekomst een belangrijk knooppunt waar busreizigers kunnen overstappen op de snelle tram. In vergelijking met het bovengronds traject is de tramverbinding door de ‘Reuzenpijp’ meer dan 40% sneller. Dankzij het knooppunt Zegel zullen er in de toekomst minder bussen via de Turnhoutsebaan naar de Rooseveltplaats rijden. Op die manier dragen we vanuit De Lijn ook bij tot de leefbaarheid van de omgeving rond de Rooseveltplaats en Turnhoutsebaan”, zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn.

 

Keerlus onder Rooseveltplaats

Wanneer de tram in 2015 door de Reuzenpijp rijdt, zal hij nog niet zijn definitief traject rijden. In afwachting van de bouw van de open helling op de Leien keert de tram onder de Rooseveltplaats. Eenmaal de Noorderleien heraangelegd, krijgt de tramlijn zijn definitief traject. Tot dan blijft tram 24 zijn huidig bovengronds traject rijden en komt er een nieuwe tramlijn tussen de park and ride Wommelgem en het station Astrid.

De heraanleg van de Leien maakt, samen met de tramontsluiting van het Eilandje, Brusselstraat en de tram naar Ekeren deel uit van Brabo 2. Hierdoor ontstaan er verschillende nieuwe tramverbindingen die het bestaande tramnet van Antwerpen zullen aanvullen.

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream