19 december 2012

Trams in 2015 door Reuzenpijp

 
 
Vlaanderen investeert in duurzame mobiliteitoplossingen in Antwerpen. Door de aanleg van een nieuwe tramverbinding van bijna 7 km wordt het centrum van Antwerpen vanuit Wommelgem beter bereikbaar. Vrijdag keurde de Vlaamse regering op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits het PPS-project voor Livan1 goed. Daarnaast stemde de regering in met het verlenen van een erfpacht van de Vlaamse overheid aan De Lijn voor het aanbrengen van boven- en ondergrondse infrastructuur op de eigendom van de Vlaamse overheid. Dinsdag ondertekende De Lijn het contract met het consortium NV Livan Infrastructure. In maart 2013 starten de werken voor LIVAN1, die twee jaar later zullen opgeleverd worden.
 
Om op een duurzame wijze de verkeersproblematiek in de ruime stedelijke omgeving Antwerpen aan te pakken, wordt onder meer ingezet om een uitbreiding van het bestaande tramnetwerk. Het project ‘Livan 1’ is opgenomen in het Masterplan Mobiliteit 2020. Na de realisatie van de nieuwe tramlijnen van Brabo1 en de beslissing over Brabo2 is de start van de werken voor Livan1 in het voorjaar weer een belangrijke stap om tegen 2020 de helft van alle verplaatsingen in de Antwerpse agglomeratie met het openbaar vervoer, de fiets of te voet te laten gebeuren. Met deze belangrijke investering brengen we die ambitie dichterbij”, stelt Vlaams minister Hilde Crevits.
 
De Lijn en de NV Livan Infrastructure ondertekenden dinsdag het contract. De investering, 100 miljoen euro, wordt gerealiseerd in een publiek-private samenwerking, via een zgn. DBFM-overeenkomst. De private partner staat in voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het langdurig onderhoud over 25 jaar van de infrastructuur. Voor de uitvoering van de DBFM-overeenkomst wordt een Special Purpose Company (SPV), de NV Livan Infrastructure, opgericht met als publieke aandeelhouder Lijninvest en als private partner Poseidon Infrastructure NV (Macquarie Capital Group, Denys en Imtech).
 
Na meer dan dertig jaar zullen er eindelijk trams rijden door de slapende metrokoker onder de Turnhoutsebaan, beter bekend als de Reuzenpijp. De tram komt boven op de Herentalsebaan in Deurne, net voorbij het kruispunt met de Luitenant Lippenslaan. Vanaf daar rijdt hij verder over de bestaande sporen van lijn 24. Aan het AZ Monica buigt hij af naar de Florent Pauwelslei en rijdt verder over de Ruggeveldlaan. Daar slaat hij af en rijdt parallel met de E313 naar de P+R in Wommelgem.
 
LIVAN 1 is weer een stap vooruit in de vertramming van de stad Antwerpen. Op 15 minuten sta je vanaf de Park & Ride in Wommelgem aan het Centraal Station. Door een kwalitatief openbaar vervoer aan te bieden, kunnen we meer automobilisten overtuigen om de auto aan de kant te laten. Zo dragen we bij aan een groenere en leefbaardere stad”, aldus Lode De Kesel, directeur van De Lijn Antwerpen.
 
De tramlijn naar de Park & Ride wordt een snelle tramlijn. Ondergronds wordt station Zegel in gebruik genomen en krijgt het metrostation Astrid een volledige facelift krijgt.
 
Welke tramlijn ondergronds zal rijden wordt momenteel nog bekeken. Voorlopig zal de tram ook keren onder de Rooseveltplaats. Pas wanneer Brabo II van start gaat, komt er een open helling op de Leien. Vanaf dan gaat tram 24 ondergronds.
 
De Lijn organiseert nog een infovergadering voor de buurtbewoners en handelaars in de buurt van het traject. Zij ontvangen daarvoor nog een uitnodiging.
 
 
Persinfo:
Cybelle-Royce Buyck
woordvoerder van Vlaams minister Hilde Crevits
 
Koen Peeters
woordvoerder De Lijn
 
Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream