4 december 2007

Weg versperd? Volg de gele letterborden.

 

Het Vlaams Gewest heeft borden geplaatst die naar een alternatieve route gidsen bij incidenten.Elke snelweg krijgt twee alternatieve routes
 

 

Vanaf volgend jaar kunnen bestuurders in noodgevallen een 'calamiteitenroute' volgen. Dat heeft de minister van Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), bekendgemaakt.

Alle grote wegen krijgen een alternatieve route die staat aangeduid op gele borden met hoofdletters. Langs de E17 en de E40 staan ze al als experiment. Het ligt in de bedoeling dat ze langs alle grote Vlaamse wegen komen. Voor elk stuk snelweg moeten er minstens twee alternatieve routes zijn.

Zij zullen bruikbaar zijn bij incidenten, zoals ongevallen of een verloren lading. Ook bij werkzaamheden en festiviteiten zullen ze gebruikt worden. Wanneer een weg vastgelopen is, zal de VRT-radio instructies geven over de te volgen route. Zo krijgt de E17 de letter F in de richting van Antwerpen en de letter G in de richting van Frankrijk. De letters U tot en met Z krijgen geen vaste route, maar kunnen overal ingezet worden.

De vraag is of deze alternatieve routes meer dan een alternatieve file zullen bieden. Zo was vorige week de E19 het warm aanbevolen alternatief voor de E313, waar werkzaamheden plaatsvonden. Het resultaat was dat de files zich verplaatsten naar de E19. 'Het gaat over situaties waar het verkeer op de snelweg vast zou staan', legt Cybelle-Royce Buyck, de woordvoerder van minister Crevits uit. 'Als je in plaats van drie rijvakken er plots maar twee kan gebruiken, en je rijdt op een weg waar je geen 120 kilometer per uur meer mag rijden, dan zal het verkeer onvermijdelijk vertragen. Maar dat is beter dan stilstaan totdat de versperring is opgeruimd en de weg is vrij gemaakt.'

'Het is niet de bedoeling dat bestuurders op eigen houtje deze routes gaan volgen. Vandaar dat de borden overal permanent opgesteld zullen worden, maar aan het begin en einde van de routes 'onzichtbaar' zullen zijn wanneer ze buiten gebruik zijn.

Uit een enquête die Het Nieuwsblad liet uitvoeren bij 1.050 Vlamingen is gebleken dat de helft van hen meestal met de auto naar het werk gaat. Van deze automobilisten staat een kwart minstens eenmaal per dag in de file. 35 procent van wie werk heeft, zou van baan veranderen om die files te vermijden. Van deze groep is nog eens een derde bereid een job te aanvaarden die minder betaalt, als er maar geen files mee gepaard gaan. Dat komt neer op één Vlaming op de tien. Meer openbaar vervoer is voor drie Vlamingen op de tien dé oplossing voor de files. Maar bijna evenveel willen maatregelen tegen vrachtwagens. Die moeten aan de kant tijdens de spitsuren of mogen minstens niet inhalen. Vijftien procent van de Vlamingen pleit voor thuiswerk, en tien procent voor glijdende uren. Amper 8,2 procent van de ondervraagden ziet heil in carpoolen. Slechts vijf procent denkt dat het fiscaal afstraffen van bedrijfswagens een oplossing is.

 

est, bm

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream