4 december 2007

Wegversperring? Gele letterborden wijzen de weg.

 

Officiële 'sluikroutes' moeten uitweg bieden bij calamiteiten

Vanaf volgend jaar kunnen chauffeurs in noodgevallen een 'calamiteitenroute' volgen. Dat maakte minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) bekend. Alle grote wegen krijgen een alternatieve route die staat aangeduid op gele borden.


Langs de E17 en E40 staan als experiment al een tijdje mysterieuze gele borden met hoofdletters erop. De bedoeling is dat die langs alle grote Vlaamse wegen komen. Voor elk stuk snelweg moeten minstens twee alternatieve routes voorzien worden. Die zullen bruikbaar zijn bij calamiteiten, zoals ongevallen of een versperring door een verloren lading. Ook bij werken en festiviteiten zullen deze routes worden ingezet.

Wanneer de weg vast zit, zal de VRT-radio instructies geven over de te volgen route. Zo krijgt de E17 de letter 'F' in de richting van Antwerpen en de letter 'G' in de richting van Frankrijk. Ligt er bijvoorbeeld elektriciteitsdraad op de E17 tussen Waregem en Kruishoutem in de richting van Antwerpen, dan zal de radio oproepen om de gele borden met een 'F' te volgen op dat stuk van de route. 'Sluikwegen' leiden dan de automobilist naar Kruishoutem. Zo hoeft hij niet meer vast te staan op de E17. De letters 'U' tot en met 'Z' krijgen geen vaste route, maar kunnen overal ingezet worden.

De vraag is of deze alternatieve routes meer dan een alternatieve file zullen bieden. Zo was vorige week de E19 het warm aanbevolen alternatief voor de E313, waar werken plaatsvonden. Het resultaat was dat de files zich verplaatsten naar de E19.'Het gaat over situaties waar het verkeer op de snelweg vast zou staan', legt Cybelle-Royce Buyck, de woordvoerder van minister Crevits, uit. 'Als je in plaats van drie rijvakken plots maar twee kan gebruiken, en je rijdt op een weg waar je geen 120 kilometer per uur meer mag rijden, dan zal het verkeer onvermijdelijk vertragen. Maar dat is beter dan stilstaan totdat de versperring is opgeruimd en de weg is vrij gemaakt. Zelf heb ik zo ooit eens drie, vier uur stilgestaan zonder dat ik ergens heen kon. Dat soort zaken moeten tot het verleden behoren met deze routes.

'De minister is niet bang dat omwonenden last zullen krijgen van sluikverkeer. 'Calamiteiten gebeuren uitzonderlijk, we zullen niet elke dag verkeer langs deze routes leiden.' Het is niet de bedoeling dat chauffeurs op eigen houtje deze routes gaan volgen. Vandaar dat de borden overal permanent opgesteld zullen worden, maar aan het begin en einde van de routes 'onzichtbaar' zullen zijn wanneer ze buiten gebruik zijn.

 

est

Categorie: 
 

Volg mij ook via

twitter

Foto's op Flickr

www.flickr.com
hilde.crevits' items Go tohilde.crevits' photostream