Vlaamse leerkrachten staan relatief weinig voor de klas en de klasjes zijn ook te klein, zegt de Oeso. 'Een efficiën­tere inzet van het budget voor leraren is nodig.'

Brussel. 'Wij zijn kwaad, ja,' zegt Nancy Libert van ACOD Onderwijs. 'Dat men zoiets durft te zeggen. Dat Dirk Van Damme eens een week in het onderwijs meedraait en aanduidt welke klassen precies groter moeten zijn.' Neen, de onderwijsvakbonden zijn niet bepaald opgezet met het commentaar van de Belgische Oeso-topman Dirk Van Damme naar aanleiding van een jaarlijkse update van Education at a Glance, een rapport dat het onderwijs in de Oeso-landen in kaart brengt.

Grotere klassen

Nogmaals bevestigt de Oeso dat de gemiddelde loonkosten voor leraren basis- en secundair onderwijs een stuk hoger liggen dan het Oeso-gemiddelde. De jaarlijkse loonkosten van een leraar per student in de eerste jaren van het secundair liggen in Vlaanderen zo'n 2.100 euro boven het gemiddelde.

'Dat is een belangrijk punt,' zegt Dirk Van Damme. 'We financieren ons onderwijs behoorlijk. Bovendien geven we verschrikkelijk veel geld uit aan personeel.' Daarom vindt Van Damme dat we moeten kijken naar een efficiënter gebruik van het budget voor leraren.

Daarbij ziet hij een marge voor grotere klassen, want Vlaanderen heeft volgens de Oeso gemiddeld dertien leerlingen per klas in de eerste jaren van het secundair tegenover het algemene gemiddelde van zeventien. Ook denkt Van Damme aan meer contacturen voor leerkrachten. Vlaanderen duikt daar telkens net onder het Oeso-gemiddelde, zoals de 748 lesuren in het basisonderwijs versus het algemene gemiddelde van 776. Binnen een hoogdringend nieuw loopbaanpact voor de leerkracht moet het aantal uren dat effectief wordt lesgegeven omhoog, concludeert Van Damme.

Hakken in het zand

De oproep van Van Damme wordt slecht onthaald in het onderwijsveld. De vakbonden zwaaien met een recent onderzoek naar de tijdsbesteding van de leerkrachten, dat minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) liet maken door de VUB. Daaruit bleek dat leerkrachten gemiddeld 46 uur per week werken, school­vakanties buiten beschouwing gelaten en 41,5 uur over het hele jaar bekeken. Uit het onderzoek bleek ook dat veel tijd naar administratie en beleidsondersteunende taken gaat.

De vakbond COV vindt de cijfers van de Oeso misleidend: 'De realiteit die in gemiddelden geschetst wordt, is niet de realiteit van het dagelijkse werk van leraren in een Vlaamse school', vindt algemeen secretaris Marianne Coopman. De werkdruk is al te hoog, dus zetten de vakbonden de hakken in het zand. 'Als je zegt: een leraar moet meer zijn kerntaak uit­voeren, dan ga ik akkoord,' zegt Marnix Heyndrickx van de VSOA. 'Maar méér contacturen zijn voor ons niet aan de orde. Als men dat wil doen, moeten we 100% zeker weten dat de taken die geschrapt worden die extra uren compenseren.'

Simon Grymonprez

Copyright © 2018 Mediahuis. Alle rechten voorbehouden

 

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.