Minstens 15% van de Vlamingen moet tegen 2020 regelmatig deelnemen aan bijscholingen. Die doelstelling van de Vlaamse regering blijkt verre van gehaald. Met 8,7% zitten we bovendien onder het Europese gemiddelde en ver beneden de 25% die werkgeversorganisatie Voka naar voren schuift. “Er is een probleem en dat wordt met de digitalisering alleen maar groter”, zegt Voka.

Het was met veel bombarie dat in 2009 de toenmalige Vlaamse regering onder Kris Peeters (CD&V) het Pact2020 voorstelde. Een langetermijnplan met een hele reeks maatregelen die de Vlaamse regering in samenspraak met de sociale partners in 2020 wilde halen. Nu het zover is, blijkt één van die doelstellingen verre van gerealiseerd.

Zo was het de bedoeling dat vanaf nu 15% van de Vlamingen regelmatig zou deelnemen aan bijscholingen. Volgens de recentste cijfers halen we nog geen 9%. De cijfers zijn gebaseerd op de zogenaamde Enquête naar de Arbeidskrachten, die jaarlijks wordt afgenomen. De deelnemers tussen 25 en 64 jaar krijgen daarin de vraag of ze in de vier weken voor de bevraging een opleiding hebben gevolgd.

Ontbreken van een leercultuur

'Opleiding' wordt trouwens heel breed geïnterpreteerd. Daaronder vallen bijscholingen georganiseerd door de werkgever, opleidingen aan hogescholen of universiteiten en het volwassenen-onderwijs. Niet alleen halen we de doelstelling niet, we zitten met ons resultaat ook onder het Europese gemiddelde van 11,1%.

Experts wijten dat aan het ontbreken van een leercultuur in Vlaanderen. Bijna acht op de tien Vlamingen gaven eerder aan geen nood te hebben aan opleiding en training. “Hier is het zo: ofwel studeer je, ofwel ben je aan het werk”, zegt arbeidsmarktspecialist Stijn Baert (UGent). “In andere landen bestaat veel meer de cultuur om beide te combineren. Denk maar aan het duale leren in Duitsland, waarbij jongeren hun opleiding voor een groot stuk op de arbeidsmarkt zelf krijgen. Ook in Vlaanderen willen we nu in zo'n systeem stappen.”

Verloren geld

Ook werkgevers zijn volgens Baert niet snel geneigd om te investeren in opleidingen, omdat ze het als verloren geld ervaren wanneer de werknemer vertrekt. “Nochtans evolueren jobs constant en zijn nieuwe vaardigheden en kennis nodig”, zegt hij.

Daarom ook dat werkgeversorganisatie Voka 25% deelname aan bijscholingen naar voren schuift. “Er is een probleem en dat wordt almaar groter, onder meer door de digitalisering”, zegt Jonas De Raeve, adviseur onderwijs bij Voka. “Onze economie is sterk afhankelijk van kennis en de productiviteit van de werknemers. Het is maar door opleidingen te volgen dat we kunnen bijbenen.”

De bevoegde Vlaamse ministers Ben Weyts (N-VA, Onderwijs) en Hilde Crevits (CD&V, Werk) beseffen dat er iets schort en beloven beterschap. Zo willen zij werk maken van een zogenaamde leerrekening. Hoe dat er moet uitzien, is nog onduidelijk, maar elke werknemer zou via die 'rekening' moeten zien op welke opleidingen hij of zij recht heeft, eventueel gekoppeld aan een persoonlijk budget.

Jens Vancaeneghem

Inhoud ↑

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.