Verscheidene ouders van de derdejaars van Don Bosco fronsten deze week hun wenkbrauwen, toen hun kroost met een brief thuiskwam die hen tot de aankoop van een grafische rekenmachine van 109 euro sommeerde. "De nieuwe leerplannen schrijven het voor", argumenteert de school.

"Amai, dat is een aardig bedrag voor een grafische rekenmachine. Dat zetten ze dan zomaar, zonder overleg, op de schoolfactuur van november", reageert de moeder van een leerling. Ook een alleenstaande vader van twee scholieren is niet tevreden. "Ik heb net 400 euro aan boeken moeten uitgeven voor mijn twee kinderen. Nu komt dit er weer bij. Het wordt weer puzzelen met budgetten. De schoolfactuur wordt mij te vaak en te eenzijdig verhoogd. Dat het aantal laptops, desktops, tablets, chromebooks en digitale schoolborden in basis- en secundaire scholen er de afgelopen vijf jaar op vooruitgegaan zijn, is een goede zaak. Maar dat de grafische rekenmachine van 109 euro daartoe behoort, is nieuw voor mij. Een rekenmachine die, als ik Wikipedia mag geloven, buiten het onderwijs nauwelijks gebruikt wordt. Men heeft de mond vol van kostenbeheersing van de schoolfactuur. Maar dit kan toch weer tellen."

Beleidskeuze

"In de beleidskeuzes van onze school trachten we continu de schoolrekeningen te bewaken. Juist daarom kiezen we voor een grafisch rekentoestel van 109 euro om de leerplandoelstellingen van wiskunde in de tweede en derde graad te realiseren. Deze aankoop komt neer op een investering van ongeveer 27 euro per schooljaar en dit gedurende vier schooljaren. Indien we met een tablet of laptop zouden werken, zou de huurprijs al snel oplopen van 10 euro tot 20 euro per maand. Dit komt neer op een kostprijs van 100 tot 240 euro per schooljaar! Over vier schooljaren bedragen de uitgaven voor een tablet of laptop dan 400 à 960 euro tegenover 109 euro. Door rekenvaardigheden te verwerven met een grafisch rekentoestel, menen wij zorg te dragen voor de stijgende druk die jongeren ervaren door de stijgende eisen in onze samenleving", reageert Brigitte Dalemans, directeur van het Don Boscocollege.

Beheersing van kosten

"De overheid legt de eindtermen vast en die kunnen nooit de oorzaak van extra uitgaven zijn", reageert minister Hilde Crevits (CD&V). "De onderwijsverstrekkers stellen de leerplannen op en de scholen beslissen over de aankoop van materiaal. Er zijn nu nieuwe eindtermen voor de eerste graad, nog niet voor de tweede graad. Hier gaat het om leerlingen vanaf het derde jaar. Het is voor mij sowieso belangrijk dat elke school aandacht besteedt aan de beheersing van kosten. Ouders moeten bij het begin van het schooljaar duidelijk weten welke kosten ze kunnen verwachten. Ik verwacht dat dit met zorg en voldoende dialoog gebeurt, met aandacht voor kwetsbare gezinnen. Belangrijk is ook dat sinds dit schooljaar, en dat is nieuw, facturen in het secundair onderwijs ook gespreid kunnen worden betaald."

DIRK SELIS

Copyright © 2018 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.