De Vlaamse regering gaf haar goedkeuring voor de herinrichting van een bedrijventerrein van vier hectare aan Wittemoer. Op die locatie was een afdeling van zuivelproducent FrieslandCampina gevestigd, maar die is in 2015 overgebracht naar Aalter.

De herinrichting gebeurt dankzij een zogenaamd 'Brownfieldconvenant'. Daarbij is er een overeenkomst tussen het Agentschap Innoveren en Ondernemen en de projectontwikkelaars. Die krijgen juridische, administratieve en financiële voordelen bij de herontwikkeling van het verlaten bedrijventerreinen.

Daarbij moet na een sanering in overleg met de gemeente een plan worden opgemaakt. “Dat plan moet dan richtinggevend zijn voor de ontwikkeling van de site”, zegt Vlaams minister van Economie Hilde Crevits (CD&V).

Nieuwe toekomst

“Op korte termijn wordt een informatievergadering georganiseerd. Met onze beslissing geven we de voormalige site van FrieslandCampina alvast een nieuwe bestemming. Het is trouwens belangrijk dat we verwaarloosde terreinen een nieuwe toekomst geven.”

Op het terrein zijn de waterzuiveringsinstallatie en stookolietanks al verwijderd en er zijn ook gebouwen gesaneerd of zelfs gesloopt. Na FrieslandCampina werd De Kortrijkse Toren eigenaar van de site. Die projectontwikkelaar en investeringsmaatschappij zette de sloopwerken verder en voerde intussen ook een inwendige sanering uit. NV Groen Brugge is de huidige eigenaar.

Kleinschalig

“Deze projectontwikkelaar zal van de site een kleinschalig, maar hoogwaardig bedrijventerrein maken”, zegt Arne De Brabandere, woordvoerder van minister Crevits. “Het moet innovatief en energiezuinig zijn. Er zal dus gestreefd worden naar CO2-neutraliteit en afvalbeperking. Bovendien moeten geur- en geluidshinder worden voorkomen en mobiliteitsproblemen worden vermeden.”

“Door de beslissing van de Vlaamse regering kan die vier hectare gesaneerd en ontwikkeld worden als een lokaal bedrijventerrein of een kmo-zone. Als gemeente zullen we er goed over waken dat die toekomstige activiteiten geen overlast veroorzaken voor de buurt en dat de impact van de mobiliteit beperkt blijft”, belooft burgemeester Joeri De Maertelaere (N-VA).

“Het Wondelgems bedrijf Transuniverse diende al een aanvraag in voor een omgevingsvergunning voor de hele site. Wegens het gevaar voor veel trafiek heeft het gemeentebestuur die vergunning geweigerd, maar het transportbedrijf ging in beroep bij het provinciebestuur en dat nam nog geen beslissing”, zegt Evergems schepen van Omgeving Sven Roegiers (CD&V).

Ivan Vanhove

Copyright © 2018 Mediahuis. Alle rechten voorbehouden

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.