De Britse kinderrechtencommissaris Anne Longfield is in haar rapport over sociale mediagebruik bij 8- tot 12-jarigen allesbehalve mals voor Snapchat, Instagram, Musical.Ly en WhatsApp, de populairste kanalen bij die leeftijdsgroep. "Het is hoog tijd dat die bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen om jonge kinderen en tieners door de uitdagingen van hun online leven te loodsen", klinkt het.

Volgens de studie - 'Life in likes' - baart hun imago op het web jonge tieners steeds meer zorgen. In die mate zelfs dat het hun leven beheerst. Tot hun tiende lijkt het nog mee te vallen. Dan dient de iPad met Snapchat en Facebook nog vooral om te gamen en creatief te zijn. Maar eenmaal in het middelbaar, wordt het sociale aspect hét belangrijkste. De gevolgen zijn niet min, klaagt het rapport aan. "Er is voortdurende druk om online te zijn, uit vrees om dingen te missen of hun populariteit te zien kelderen. Dat tieners hun gedrag in het echte leven - vaak onrealistisch - veranderen om er online beter uit te zien, is een logisch en vooral zorgwekkend gevolg", zegt de kinderrechtencommissaris. Ze roept niet alleen de bedrijven op om hun verantwoordelijkheid te nemen - "Het feit dat de leeftijdsgrens vaak op 13 ligt en jongere kinderen toch nog toegang hebben, toont aan dat er iets schort aan dat beleid" - maar wijst ook naar de scholen. "Zij moeten kinderen en tieners ook op emotioneel vlak voorbereiden op wat sociale media vergen."

Ook bij ons is het zeker en vast een thema. Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen is blij dat er eindelijk eens naar de bedrijven zelf wordt gewezen. "Men heeft het snel over de ouders en de school die het maar moeten oplossen, terwijl ook de aanbieders die reflex moeten hebben", zegt hij. "Nu al zijn er bedrijven - zoals Cartamundi bijvoorbeeld - die een voortrekkersrol spelen als het gaat over hoe je de rechten van kinderen kan verankeren binnen dat businessdenken. Ook sociale media moeten kinderen als consument zo goed mogelijk beschermen. Een voorbeeld: een vals Facebookprofiel - zoals pesters ze soms gebruiken - is bijzonder moeilijk te verwijderen."

Op onze scholen is er wél al veel aandacht, vindt Vanobbergen. Zo klinkt het ook bij het kabinet van onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V): "Mediawijs, het Vlaams kenniscentrum Mediawijsheid van de Vlaamse overheid, de Gezinsbond en Child Focus hebben educatief materiaal over hoe omgaan met sociale media. Digitalisering zit vervat in de vakoverschrijdende eindtermen. In de zestien sleutelcompetenties die de basis vormen voor de nieuwe eindtermen, is er ook één competentie die gaat over digitale vaardigheden en dus omgaan met sociale media. De scholen hebben de vrijheid om daar zelf invulling aan te geven." (BCL)

Kinderrechtencommissaris

Copyright  © 2017 De Persgroep Publishing. Alle rechten voorbehouden