Vlaams minister van Economie Hilde Crevits besteedt 4,25 miljoen euro uit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) aan de realisatie van 9 mobipunten in Vlaanderen. Er zijn projecten goedgekeurd voor Asse, Weerde, Haacht, Wezembeek-Oppem, Sint-Genesius Rode, Vilvoorde, Ieper, Diksmuide en Veurne.  Mobipunten zijn plaatsen waar verschillende vervoersmogelijkheden en diensten worden aangeboden, meestal in de buurt van een station. Het doel is om tot meer duurzame verplaatsingen te komen.

Om de mobiliteit in Vlaanderen te verbeteren en duurzame verplaatsingen te promoten, stimuleert Vlaanderen steden en gemeenten om mobipunten te realiseren. Een mobipunt is een herkenbare plek met een aanbod aan verschillende vervoersmogelijkheden zoals openbaar vervoer, deelauto’s deelfietsen en ook diensten zoals laadpalen, een ophaalpunt voor pakjes of een fietsenherstelplaats. Mobipunten liggen meestal in de omgeving van een station wat de overstap tussen de verschillende vervoersmogelijkheden gemakkelijker maakt.

Vorig jaar werd een oproep gelanceerd om projecten in te dienen. 9 projecten werden nu goedgekeurd. Vanuit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) wordt er 4,25 miljoen euro geïnvesteerd. De oproep was gericht op Mobipunten van minstens regionale schaal zodat ze een zekere schaalgrootte hebben.

De goedgekeurde projecten liggen in de Vlaamse Rand rond Brussel en in de Westhoek in West-Vlaanderen. Er zijn projecten in de gemeenten Asse, Sint-Genesius-Rode, Wezembeek-Oppem, Vilvoorde, Weerde, Haacht, Diksmuide, Ieper en Veurne.

Vlaams minister van Economie Hilde Crevits: “Via een mobipunt wordt de overstap naar verschillende vervoersmogelijkheden beter mogelijk gemaakt. Het uiteindelijke doel is om mensen ertoe aan te zetten om meer gebruik te maken van meer duurzame transportmiddelen zoals openbaar vervoer, deelauto’s of deelfietsen. Het is positief dat er in deze EFRO-oproep verschillende projecten uit de Westhoek, en de Vlaamse Rand rond Brussel worden gesteund. In de Westhoek zijn er weinig alternatieven voor de eigen auto, wat tot vervoersarmoede leidt. De projecten in de Vlaamse Rand passen in de minder hinder-strategie bij de geplande werken aan de Ring rond Brussel.”  

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.