Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur Hilde Crevits heeft maandag acties bekendgemaakt voor de verdere ontwikkeling en stimulering van de binnenvaart. Zo moet het Albertkanaal meer worden ingeschakeld als alternatief voor de E313.
De minister maakt de plannen bekend naar aanleiding van de tweede ronde tafel van het 'Flanders Inland Shipping Network'. De binnenvaartsector heeft in 2006 langs de Vlaamse waterwegen meer dan 8 miljoen ton goederen geladen en ruim 30 miljoen ton goederen gelost. In totaal werden zo bijna 2 miljoen vrachtwagenritten vermeden.
De ronde tafel die werd georganiseerd over die binnenvaartsector moet de uitdagingen in kaart brengen, om zo acties en doelstellingen te formuleren.
Minister wil kraanschip voor binnenvaart
Vlaams minister Hilde Crevits heeft maandag acties bekendgemaakt voor de verdere ontwikkeling en stimulering van de binnenvaart. Zo moet het Albertkanaal meer worden ingeschakeld als alternatief voor de E313. De minister reserveert ook 470.000 euro voor de ontwikkeling en financiering van een zogenaamd kraanschip. Dat kan zelf de lading lossen, zonder kranen op de kade.
De minister maakte de plannen gisteren bekend naar aanleiding van de tweede rondetafel van het 'Flanders Inland Shipping Network'. Het is alvast de bedoeling dat er meer wordt samengewerkt met de zeehavens. Bijzondere aandacht gaat naar het Albertkanaal. Prognoses geven aan dat het aantal containers dat in de Antwerpse haven, en in het bijzonder in het Deurganckdok, zal worden behandeld, de volgende jaren spectaculair zal stijgen. Daarom moeten alle mogelijke infrastructuurnetwerken optimaal worden benut. Minimum 40 procent van het goederenvervoer zou hier moeten gebruik maken van de binnenvaart. Het Albertkanaal speelt een belangrijke rol, als alternatief voor de sterk verzadigde E313. Het kanaal moet voor de aan- en afvoer van bijkomende containerstromen van en naar de Antwerpse haven een van de belangrijkste troeven zijn, luidt het. Investeringen in het Albertkanaal zitten dan ook in de pijplijn.
De minister wil binnenvaart ten slotte ook promoten bij het brede publiek, in het bijzonder bij potentiële klanten en werknemers.