BRUGGE. “Het vertrek van CHZ uit Zeebrugge verrast mij niet. Al had ik eerder verwacht dat de concurrerende terminal operator APMT zou weggaan. Die blijft enkel om strategische redenen in Zeebrugge”, zegt transporteconoom Christa Sys.

De Brugse Christa Sys is prof aan de Universiteit Antwerpen, afdeling transport en ruimtelijke economie. In 2011 was zij nauw betrokken bij een studie over de ontsluiting van Zeebrugge, in opdracht van Vlaams minister Hilde Crevits.

”De containertrafieken zijn in volle evolutie”, zegt Christa Sys. “Tot 2011 was Zeebrugge de enige Europese haven die een groei bleef kennen, ondanks de economische recessie. Maar nu is Zeebrugge het slachtoffer van de veranderde allianties tussen rederijen. Er zijn nieuwe vormen van internationale samenwerking. Die groepen van rederijen hebben gekozen voor andere loops en aankomsthavens. Nu er sprake is van economische vertraging in China, laat PSA het moederbedijf van CHZ Zeebrugge vallen. Antwerpen krijgt de voorkeur.”

”’t Zijn spannende tijden, gezien de wijziging van het landschap in de containersector. Al geloof ik ook dat het recent samenwerkingsakkoord tussen Zeebrugge en Antwerpen er precies voor gezorgd heeft dat PSA sneller beslist heeft om Zeebrugge te verlaten.”

”Een ander aspect is de handicap die Zeebrugge heeft voor de ontsluiting van het hinterland. Als rederijen de keuze hebben tussen Zeebrugge en Rotterdam, is de keuze snel gemaakt. De Nederlandse haven heeft meer hinterland verbindingen.”

”In vergelijking met andere havens is het aandeel van de binnenvaart voor Zeebrugge te negeren. In 2011 waren maar 0,8 procent van de trafieken per binnenschip. Dat is een serieuze handicap. De oplossing is een stappenplan: eerst een beter onderhoud van de ringvaart, met het herstel van kapotte bruggen. Dat is iets anders dan project Stadsvaart, dat geen oplossing voor de ontsluiting van Zeebrugge is.”

”De snelste oplossing is inzetten op de estuaire vaart. Die kent tot nu toe onvoldoende succes. Het is het verhaal van de kip en het ei: als er onvoldoende frequentie is, zijn de rederijen niet geïnteresseerd. Als er geen rederijen geïnteresseerd zijn, kun je geen goede frequentie aanbieden. Het Noorderkanaal is pas het vijfde scenario. Zeebrugge zal ervoor moeten kunnen zorgen dat goederen sneller wegraken uit de haven. Anders zal het geen aanloophaven meer kunnen zijn. “

”Voor de Vlaamse Baaien wacht ik nog op een kosten-batenanalyse. Voorlopig blijft het wegvervoer de keizer van het transport. Inzake intrahaventrafiek voorzie ik nog problemen voor Zeebrugge. Het is tijd dat het havenbestuur duidelijk aangeeft hoeveel procent van de trafieken via de binnenvaart, de trein en de weg in de toekomst zullen moeten gebeuren.” (SVK)

Copyright © 2015 Roularta Media Group. Alle rechten voorbehouden

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.