Voor het tweede schooljaar op rij wordt gratis voorleessoftware ter beschikking gesteld voor elke leerling die kampt met ernstige lees-, spelling en/of schrijfproblemen. Vandaag zijn er ondertussen al 20.210 leerlingen die gebruik maken van de voorleessoftware, een absoluut record. De voorleessoftware en de bijhorende digitale boeken zorgen voor betere studieresultaten en een hogere studiemotivatie. Ook voor het hoger onderwijs wordt 60.000 euro uitgetrokken om handboeken digitaal ter beschikking te kunnen stellen voor studenten die daar nood aan hebben.

Er zijn in Vlaanderen naar schatting 60.000 leerlingen die kampen met ernstige lees-, spelling en/of schrijfproblemen. Zij hebben nood aan hulpmiddelen zoals voorleessoftware die leerboeken omzet naar luisterboeken. Die helpen hen om zelfredzaam te zijn en het is goed voor hun studiemotivatie. Tijdens het voorlezen wordt er aangeduid wat een leerling leest en de leerling kiest zelf hoe snel het voorlezen gebeurt. Op die manier kan de leerstof op school beter verwerkt worden.

Kaap van 20.000 gebruikers gerond

Tot twee schooljaren geleden werden dure softwarepakketten aangekocht die via usbsticks beschikbaar werden gesteld aan leerlingen. De verspreiding verliep heel traag en slechts een kleine groep leerlingen kon er gebruik van maken. Door een investering van bijna 900.000 euro worden sinds vorig schooljaar digitale handboeken en voorleessoftware gratis ter beschikking gesteld via een webapplicatie. Zo kan elke leerling in Vlaanderen die daar nood aan heeft eenvoudig de software gebruiken. Enige voorwaarde is het hebben van een geldig attest. Vorig schooljaar waren er ruim 17.000 leerlingen die de software gebruikten, vandaag ronden we de kaap van 20.210 gebruikers.

Digitale applicatie voor hoger onderwijs

Ook voor het hoger onderwijs worden stappen gezet om de cursussen en handboeken te digitaliseren. Daarom wordt nu 60.000 euro geïnvesteerd in een applicatie om het cursusmateriaal digitaal ter beschikking te stellen. Momenteel verloopt dit nog via ADIBIB en ligt de focus vooral op het leerplichtonderwijs. Met deze investering wordt werk gemaakt van een centrale databank voor het hoger onderwijs. KU Leuven en het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs zullen de databank uitbouwen en beheren. Zo kunnen ook studenten die lees-, spelling en/of schrijfproblemen hebben vlotter de lessen volgen en studeren.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Voorleessoftware en de bijhorende digitale boeken zijn cruciale hulpmiddelen voor leerlingen die moeilijkheden ondervinden met lezen en schrijven. Het verhoogt hun zelfredzaamheid en is positief voor hun studiemotivatie. Sinds vorig schooljaar is er een meer duurzame oplossing en kan de software eenvoudig geraadpleegd worden. Dit schooljaar zijn er ondertussen al meer dan 20.000 gebruikers. Ook voor studenten zijn digitale handboeken vaak een handig hulpmiddel. Daarom investeren we 60.000 euro om ook voor hen een webapplicatie uit te bouwen en de handboeken op een centrale databank te beheren.”

Meer informatie is te vinden via:

http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/voorleessoftware-voor-leerlingen-met-leesbeperkingen

https://www.leesvoor.vlaanderen/informatie-over-voorleessoftware

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.