RadarDuaal: interactieve kaart combineert lesplaatsen én werkplekken

Om werkplekbegeleiders en sectorconsulenten binnen duaal leren een duidelijk beeld te geven van de vraag en het aanbod in duaal leren is er nu de nieuwe toepassing RadarDuaal. De toepassing brengt de leerlingenaantallen en de geografische gegevens van scholen en ondernemingen samen en presenteert zo een uniek beeld op duaal leren. RadarDuaal is ook bedoeld als middel om een tekort aan werkplekken of een lokale schaarste van opleidingen te detecteren. Werkplekbegeleiders en sectorconsulenten kunnen op die manier sneller inspelen op wat leerlingen, scholen en ondernemingen verwachten van duaal leren.

Sinds dit schooljaar is duaal leren officieel van start gegaan. De voorbije drie schooljaren werd er intensief proefgedraaid. In dat systeem kunnen jongeren vanaf 15 jaar leren in de klas combineren met leren op de werkvloer. Het diploma dat ze halen is gelijkwaardig aan het diploma van het voltijds secundair onderwijs. Het verschil is dat jongeren een groot deel van hun opleiding op de werkvloer krijgen.

Er zijn dit schooljaar al ruim 80 opleidingen duaal, volgend schooljaar willen we de kaap van 100 duale opleidingen ronden. Om opleidingen en werkplekken beter op elkaar af te stemmen, is er nu de toepassing RadarDuaal. Met die toepassing worden lesplaatsen en erkende werkplekken in ondernemingen samen op één interactieve kaart gebracht. Daarnaast is RadarDuaal een innovatieve prospectietool. Het gaat om een ‘slimme’ toepassing die zelf ook data verzamelt en dankzij een simulatie gebruikers vooraf laat inschatten of er voor een nieuwe opleiding voldoende werkplekken in de buurt zijn en omgekeerd.

De kracht van RadarDuaal is de combinatie van verschillende databronnen, onder meer van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) en Informatie Vlaanderen. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van artificiële intelligentie. Zo kan je op zoek gaan naar een specifieke opleiding en hoeveel leerlingen bij welke school die opleiding volgen. Maar ook waar voor een specifieke opleiding de ondernemingen zich bevinden die eraan meewerken. Op die manier kunnen ook de gaten in het duale landschap opgevuld worden: waar is er een tekort aan ondernemingen die een werkplek aanbieden en waar is er een tekort aan opleidingen. Er zijn op dit moment al 4.422 werkplekken voor duaal leren in Vlaanderen en Brussel.

De toepassing werd gebouwd door Syntra Vlaanderen en ontwikkelaar FrontForce in samenwerking met VDAB, Programma Innovatieve Overheidsopdrachten (PIO) en Informatie Vlaanderen. De ontwikkeling van de toepassing werd via PIO van de Vlaamse overheid mee gefinancierd.

Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw Hilde Crevits: “Duaal leren is sinds de start van het huidige schooljaar officieel van start gegaan. Er zijn al ruim 80 opleidingen en volgend schooljaar willen we de kaap van 100 opleidingen ronden. RadarDuaal is daarin een belangrijk hulpmiddel. Zo kunnen we de tekorten aan werkplekken en opleidingen gemakkelijk detecteren. Ondertussen krijgen werkplekbegeleiders en sectorconsuleten binnen duaal leren ook een duidelijk zicht op de vraag en het aanbod. Bedrijven snakken naar goed opgeleide jongeren en veel jongeren hebben nood aan afwisseling van de schoolbanken.”

“RadarDuaal brengt scholen en bedrijven dichter bij elkaar” zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Iedereen wint bij duaal leren. Jongeren krijgen een uitdagende leerschool en studeren af mét echte werkervaring. Bedrijven halen jonge krachten binnen met de juiste kennis en vaardigheden. Scholen houden leerlingen gemotiveerd en versterken hun opleiding”.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.