Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits laat onderzoeken of Vlaanderen een strategische partner kan zijn in de uitrol van een Hyperloop netwerk. Zo zouden grote hoeveelheden goederen op 21 minuten van Brussel naar Schiphol getransporteerd kunnen worden. De Vlaamse industrie en de universiteiten beschikken over belangrijke technologische troeven om een rol te spelen in het onderzoek hiernaar.  

“Van Brussel naar Schiphol, een traject waar je vandaag in het beste geval net geen 2 uur over doet, herleiden tot 21 minuten, dat is fantastisch. De mogelijkheden van het Hyperloop systeem zijn fenomenaal. Het is nog toekomstmuziek, maar dat zou een belangrijke stap zijn om het goederentransport over de weg terug te dringen. Onze Vlaamse industrie en onze universiteiten kunnen hier mee koploper zijn. Daarom heb ik de opdracht gegeven aan VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector in Vlaanderen,  om te onderzoeken wat de mogelijkheden in Vlaanderen zijn.” - Hilde Crevits  

Transport via buizen

Hyperloop is een nieuwe transportmodus om grote volumes goederen of grote groepen mensen te transporteren. Het klinkt futuristisch, maar er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van zo’n systeem. De infrastructuur bestaat in essentie uit buizen die boven, waar het kan, en ondergronds, waar het moet, worden aangelegd en verbonden zijn in een netwerk. Zo zouden verschillende steden of regio’s met elkaar verbonden kunnen worden. Transport van goederen van Brussel naar Schiphol gaat van 1u57 met bus of vrachtwagen zonder file naar 21 minuten voor dit traject met de Hyperloop. In die buizen worden zogenaamde ‘pods’ in een vacuüm en aan hoge snelheid (tot maximaal 1000 km/u) tussen de verschillende connecties in het netwerk verplaatst. Rekening houdend met helling en bochten is een maximumsnelheid van 500km/u meer waarschijnlijk. De pods verplaatsen zich individueel of in kleine clusters. Het hyperloop systeem is een combinatie van bestaande technologieën uit verschillende industrieën die samen een nieuw mobiliteitsoplossing vormen. Net daar heeft Vlaanderen als kenniseconomie troeven.

Vlaanderen als medekoploper

Vlaanderen telt heel wat technologische pioniers die kunnen bijdragen aan het onderzoek of de ontwikkeling van zo’n nieuw vervoersconcept. In een verkennende studie, uitgevoerd in opdracht van VLAIO in 2019, werden de opportuniteiten voor de Vlaamse industrie en kennisinstellingen in kaart gebracht. Dat gaat vooral over de ontwikkeling van die componenten van het systeem waarvoor een sterke industriële capaciteit en academische kennis nodig is. In eerste instantie zal de testinfrastructuur in landen als Nederland en Frankrijk worden uitgebouwd.

De aanbevelingen in de VLAIO-studie zullen nu worden geconcretiseerd door VIL, de Speerpuntcluster voor Logistiek. VIL wordt aangesteld als Hyperloop manager om de concrete interesse en capaciteit van de Vlaamse industrie en universiteiten te analyseren en hun commitment om hier een prominente rol in te spelen.