Ook de Vlaamse overheid, lokale overheden en Vlaamse onderwijsinstellingen volgen binnenkort Nieuwe Europese richtlijn over loontransparantie

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Op initiatief van Vlaams minister van Bestuurszaken Hilde Crevits en Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir keurde de Vlaamse Regering vrijdag goed dat ook de Vlaamse overheid, de lokale overheden en de Vlaamse onderwijsinstellingen als werkgever de nieuwe Europese richtlijn rond loontransparantie zullen toepassen vanaf 7 juni 2026. Dit betekent dat het personeel ten vroegste vanaf dan informatie zal kunnen bekomen over hun individueel beloningsniveau en de genderloonkloof binnen hun organisatie in het algemeen. De Vlaamse overheid neemt op dat vlak al vele initiatieven, maar engageert zich met deze beslissing om net zoals de andere werkgevers in Vlaanderen de Europese Richtlijn na te leven.

“Met deze beslissing zet de Vlaamse Regering een belangrijke eerste stap naar de concrete naleving van de Europese loontransparantiewet. Alle diensten in de Vlaamse overheid kunnen nu aan de slag om te kijken hoe zij kunnen voldoen aan de maatregelen die voortvloeien uit de Europese loontransparantiewet. De richtlijnen willen de mogelijke ongelijkheid in loon aanpakken aan en werkgevers stimuleren om de loonkloof tussen mannen en vrouwen verder te dichten." Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits

“Wat je verdient moet bepaald worden door je talent en je inzet, niet door het feit dat je toevallig man of vrouw bent. Dat zou moeten gelden voor elke sector en dus ook voor het onderwijs. Door deze richtlijn toe te passen zorgen we voor een gelijk loon voor iedereen, ongeacht geslacht. Want transparantie wijst de weg naar echte gelijkheid.” – Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir

De beslissing van de Vlaamse Regering zal uitvoering geven aan de Europese loontransparantiewet van 2023 binnen de Vlaamse overheidsdiensten, de lokale overheden en de Vlaamse onderwijsinstellingen. De Europese richtlijn verplicht werkgevers om duidelijk te rapporteren over het loonbeleid (waaronder loonschalen en de daaraan verbonden criteria) en maatregelen te nemen om de genderloonkloof te dichten.

Nieuws

Minister Crevits investeert in dorpshuizen om buurtbewoners terug meer samen te brengen: al 31 projecten kunnen rekenen op steun

Op initiatief van Vlaams minister van Plattelandsbeleid Hilde Crevits kunnen 31 dorpshuizen verspreid over Vlaanderen rekenen op de steun van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) en de Koning Boudewijnstichting (KBS). Samen ontvangen zij 304.000 euro. Het gaat om plekken die de lokale gemeenschap versterken en waar sterk ingezet wordt op verbinding en ontmoeting.

Nederlands leren blijft populair bij nieuwkomers

Meer dan 83.000 mensen kwamen in 2025 langs bij de agentschappen Integratie en Inburgering met de vraag om Nederlands te leren. Uiteindelijk schreven er ruim 138.000 unieke personen zich in voor een NT2-opleiding. Ook de cursus Maatschappelijke Oriëntatie (MO) blijft een belangrijke pijler binnen het inburgeringstraject: 19.000 mensen namen voor het eerst deel aan een cursus MO. Daarnaast werden vorig jaar bijna 18.000 inburgeringsattesten uitgereikt.

Vlaams minister Hilde Crevits roept gemeenten op om meer aandacht te hebben voor rust- of herdenkingsplaatsen voor huisdieren.

Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits roept alle lokale besturen in Vlaanderen op meer aandacht te hebben voor initiatieven rond herdenking of omgang met overleden gezelschapsdieren. Ze vraagt ook om bestaande initiatieven zoals dierenbegraafplaatsen of herdenkingsplaatsen te melden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur, zodat mensen makkelijk terugvinden waar ze terecht kunnen voor een laatste rustplaats voor hun overleden gezelschapsdier. De minister wil werk maken van een laagdrempelige en toegankelijke inventaris en stuurde daarvoor een brief naar alle 285 Vlaamse gemeenten.