Meer dan half miljoen oproepen voor VDAB in 2020

Publicatiedatum

Auteur

Carmen De Rudder

Deel dit artikel

VDAB heeft tijdens het voorbije coronajaar op volle toeren gedraaid en werd in 2020 meer dan ooit per telefoon en per mail gecontacteerd. In totaal beantwoorde VDAB in 2020 meer dan 500.000 oproepen, dat is 29% meer dan in 2019. Het gratis VDAB-nummer 0800 30 700 is hiermee de grootste werkwinkel van Vlaanderen en een belangrijke toegangspoort naar werk voor zowel werkzoekenden, werknemers en werkgevers. Voor het eerst had VDAB in 2020 ook de contactgegevens van de tijdelijk werklozen. De komende maanden zal VDAB aan hen opnieuw actief hun aanbod kenbaar maken. In januari ontvangen 72.555 tijdelijk werklozen persoonlijk een communicatie met een opleidingsaanbod.

“VDAB heeft tijdens deze crisis al meermaals haar kracht bewezen. Met initiatieven zoals helpindezorg.be en helpdeoogst.be maar ook in hun dagelijkse werking zijn ze de Vlaming van dienst. Zowel via telefoon, mail als via de website. Er was de voorbije maanden duidelijk nood aan informatie, dat bewijzen de vele mails en oproepen die ze dit jaar mochten ontvangen.”. - Hilde Crevits 

In 2020 ontving VDAB meer dan een half miljoen oproepen, een stijging met 29% tegenover het jaar ervoor. Bijna 70% van die 508.000 contacten was met werkzoekenden, 7,6% met werknemers en bijna 10% met werkgevers. De andere contacten waren met partnerorganisaties of derden. Niet alleen het aantal oproepen ligt hoger, de gesprekken gingen vaak ook inhoudelijk diepgaander waardoor ook de verwerkingstijd van de oproepen steeg.

In 2020 werden ook meer dan 219.500 mails behandeld. Dat is een stijging met 27% tegenover het jaar ervoor. 96% van de mails werd binnen de 48u beantwoord, in 2019 was dat nog 79%. Ook de contactopnames via chat kenden een grote stijging. In 2020 werd er via chat bijna 21.500 keer contact opgenomen met VDAB, een stijging met meer dan 115% tegenover 2019. In 2020 bezochten ook bijna 11 miljoen unieke bezoekers de website van VDAB. De meest ingegeven zoektermen zijn ‘IBO’ (individuele beroepsopleiding), ‘cv’ of ‘jobstudent’.

Tijdelijk werklozen

Op vraag van minister Crevits informeert VDAB sinds september tijdelijk werklozen over een opleidingsaanbod waarmee ze in beweging kunnen blijven op de arbeidsmarkt. Ook de komende maanden zal VDAB actief contact opnemen. In januari zullen opnieuw 72.555 tijdelijk werklozen gecontacteerd worden per mail of per brief waarin ze gestimuleerd worden om zich bij te scholen door een online opleiding, workshop of webinar te volgen.

Naast deze algemene communicatie krijgen tijdelijk werklozen die meer dan tien dagen tijdelijk werkloos zijn per maand een sectorspecifieke communicatie op maat. In november waren er in totaal bijna 239.000 tijdelijk werklozen. Ruim 93.000 van hen waren meer dan tien dagen tijdelijk werkloos. Het gaat dan vooral over tijdelijk werklozen uit zwaar getroffen sectoren zoals de horeca, het toerisme of de luchtvaart. Ook de werkgevers worden op de hoogte gebracht van het bericht dat hun werknemers ontvangen zodat ze dit mee kunnen ondersteunen.

Tussen oktober en december hebben nog eens ruim 10.000 mensen die tijdelijk werkloos waren of dat nog zijn, zich ingeschreven voor een opleiding via VDAB. In de periode van maart tot november waren dat er 23.502.

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits: “Tijdelijke werkloosheid mag geen verloren tijd zijn. Daarom blijven we ook de komende maanden samen met VDAB actief tijdelijk werklozen contacteren met een opleidingsaanbod. Zeker tijdelijk werklozen die meer dan tien dagen per maand tijdelijk werkloos zijn, moeten we bij de hand nemen en begeleiden zodat ze in beweging blijven op de arbeidsmarkt.”

Wim Adriaens, gedelegeerd bestuurder VDAB: VDAB is er voor elke burger en voor elke werkgever. Vele tijdelijk werklozen hebben intussen ontdekt dat ze gratis opleiding kunnen volgen of loopbaanadvies kunnen krijgen via VDAB, maar uit onze contact-cijfers blijkt ook dat steeds meer mensen de weg naar onze dienstverlening vinden, zowel via telefoon, mail als chat. Daar zijn we blij om, want in een arbeidsmarkt in beweging, willen we iedereen helpen om mee te bewegen.”

Nieuws

Minister Crevits sluit niet-erkende voorzieningen van Serving You in Bredene

Vlaams minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Hilde Crevits beslist om het niet-erkende woonzorgcentrum en psychiatrisch verzorgingstehuis Serving You in Bredene definitief te sluiten. De bewoners die er momenteel nog verblijven, zullen worden begeleid naar een oplossing die voldoet aan hun noden. Er zal hiervoor nauw samengewerkt worden met de gemeente Bredene. Burgemeester Steve Vandenberghe reageert tevreden

Nieuwe OverKop-huizen in Roeselare, Tielt, Izegem, Eeklo, Zelzate, Tongeren, Bilzen en Grimbergen

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits heeft beslist om 8 nieuwe OverKop-huizen te erkennen in Vlaanderen. Het gaat om Roeselare, Tielt en Izegem in West-Vlaanderen. Eeklo en Zelzate in Oost-Vlaanderen. Tongeren en Bilzen in Limburg, en het Vlaams-Brabantse Grimbergen. Daarmee telt Vlaanderen straks 69 OverKop-huizen, 5 jaar geleden waren dat er nog maar 5. Jongeren kunnen er spontaan terecht voor allerhande activiteiten, maar vinden er ook een luisterend oor of gepaste hulp wanneer ze zich minder goed in hun vel voelen. Het gaat om extra investering van zo’n 572.000 euro.  

Proefprojecten in West-Vlaanderen en Antwerpen testen innovatieve zorgplanningstool Alivia uit

Vlaams minister voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Hilde Crevits ging vandaag op huisbezoek bij de 88-jarige Frans Vandeputte in Avelgem. Hij is een van 40 zorgbehoevende personen die met een team van zorgverleners Alivia zullen uittesten: een nieuw digitaal instrument om een zorgcoördinatie en zorgplanning op te stellen en data te delen. Een primeur voor Vlaanderen en het eerste instrument waarbij de zorgbehoevende persoon zelf en diens mantelzorger volwaardig toegang toe hebben én ook de aansturing en controle over hebben. Alivia zal toelaten de zorg en ondersteuning in complexe zorgsituaties op een andere, innovatieve en vooral betere manier te organiseren: doelgericht, met een intense samenwerking tussen zorgverleners en welzijnswerkers en met de wensen en noden van de zorgbehoevende persoon centraal.