46 bedrijven en organisaties uit de agrovoedingssector hebben de voorbije weken een creatief voorstel ingediend om nieuwe afzetmarkten in het buitenland te openen of bestaande afzetmarkten te versterken. De 14 meest innovatieve concepten krijgen hiervoor financiële steun van Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits. De steun past binnen de relance en de aandacht voor export naar aanleiding van de coronacrisis. De goedgekeurde projecten lopen uiteen: van Vlaamse paksoi en kersen naar Hong Kong, de promotie van de Conference peer in China, tot virtuele beurzen en 3D-bedrijfsbezoeken.
Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits kent in het kader van de relance en de export naar aanleiding van de coronacrisis 300.000 euro extra toe aan het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). Die middelen zijn bedoeld om de export van Vlaamse land- en tuinbouwproducten in het buitenland te versterken via een innovatie-incubator. Dat is nodig omdat de export de voorbije maanden rake klappen kreeg.
VLAM ondersteunt bedrijven die concrete en innovatieve ideeën hebben om buitenlandse markten te openen. Geïnteresseerden konden tussen 15 augustus en 15 september een dossier indienen. Een jury heeft alle ingediende dossiers beoordeeld en besliste om de 14 hoogst scorende projecten financieel te ondersteunen. De goedgekeurde dossiers kunnen met onmiddellijke ingang worden uitgevoerd.
Filip Fontaine, algemeen directeur van VLAM: “De VLAM-incubator is een succes. We kregen 46 dossiers binnen en dit uit álle deelsectoren van de landbouw. Wat opvalt is dat de zwaar getroffen sierteeltsector sterk vertegenwoordigd is bij de goedgekeurde dossiers. Verder blijken er ook heel wat voorstellen met een sterk digitale inslag bij te zijn.”
Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits: ”Het is duidelijk dat de bedrijven vertrouwen stellen in VLAM voor de exportondersteuning in deze moeilijke periode. De interesse voor onze oproep was dan ook groot. De ingediende projecten zijn heel gevarieerd en mikken op de export naar landen dichtbij en ver weg. Ik hoop dat dit het begin is van een mooi verhaal, waarmee we ook de komende jaren onze Vlaamse exportpositie kunnen versterken.”
Goedgekeurde projecten
Pluimvee-Mexico: Begin 2021 nieuw vrijhandelsakkoord met Mexico, beloftevolle nieuwe markt voor een sector die zware impact heeft van Corona. Follow up van Prinselijke Missie in 2019 in Mexico.
Virtuele beurs: Beurzen vinden momenteel steeds meer online plaats. Dit kan een blijvende trend zijn. Introductie virtuele beursstand voor de hele groenten- en fruitsector.
Virtuele inspectie vlees: Inspectiebezoeken zijn cruciaal voor de goedkeuring van export naar derde landen. Een virtuele inspectie (google glasses) kan hierop een antwoord bieden voor de hele sector
Kalfsvlees-Saoedi-Arabië: Dit luxesegment kent zware impact door de sluiting horeca wereldwijd. Kalfsvlees is in Saoedi-Arabië een gegeerd product waar Vlaanderen nog niet binnen mag in tegenstelling tot Frankrijk en Nederland.
Conference peer China: Promotie van onze peer op de Chinese markt via proeverijen en Chinese communicatieplatformen.
Zuivel China: lancering van melkdrank op Ali Baba, de grootste online webshop. Follow up Prinselijke Missie China in 2020.
Sierteelt Frankrijk: Bestaande klanten benaderen op innovatieve en digitale wijze om de gebruikelijke face to face contacten minder dominant te maken.
Vleeswaren: Vlaamse vleeswaren beter bekend maken in het buitenland, focus op vakmanschap. Onze plaats opeisen naast de veel bekendere Italiaanse, Spaanse charcuterie...
Sierteelt: Veredeling en vermeerdering van planten, sterk gespecialiseerde sector met klanten wereldwijd. Ontwikkeling van 3D promotie van nieuwste technieken naar overzeese markten
Zuivel-Azië: De fastfoodsector in Azië stijgt snel. Mozzarella voor pizza-toppings is een belangrijk product met meerwaarde in de zuivelindustrie. Vlaamse kaas is populair in Zuidoost-Azië.
Sierteelt: 3D bedrijfsbezoek om het wegvallen van face to face gelegenheden te counteren.
Groenten & fruit Hongkong: Promotie op de winkelvloer van groenten (paksoi), ter navolging van het succes van het fruit (peren) én als opstap naar andere Oost-Aziatische markten (Japan, Z-Korea,…)
Sierteelt Verenigd Koninkrijk: Azalea’s: verlengen houdbaarheid is van cruciaal belang voor Britse retailer om te kunnen blijven leveren.