Vis van het jaar 2021: rog

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Vlaams minister van Visserij en Voeding Hilde Crevits heeft vandaag in Oostende de vis van het Jaar 2021 bekend gemaakt, de rog. Het is al voor het 33ste jaar dat de uitreiking plaatsvindt. Door elke jaar een andere vis van het jaar in de schijnwerpers te zetten, illustreert VLAM de verscheidenheid van de vangst die onze Vlaamse vissers aan land brengen. De rog sluit de top 3 van meest aangevoerde vissoorten in Vlaamse havens.

De verkiezing van de vis van het jaar sluit perfect aan bij onze doelstelling om de Vlaming meer bewust lokale Vlaamse producten te laten consumeren. Een aantal visrestaurants maken er nu al een erezaak van om enkel verse vis die door onze Vlaamse vissers aangevoerd wordt als vis van de dag aan te bieden. Dit jaar zetten we de rog in de kijker, een vis die heel simpel klaar gemaakt kan worden en dus heel toegankelijk is.” – Vlaams minister van Visserij en Voeding Hilde Crevits

 

Voor het 33ste jaar op een rij werd vandaag in Oostende de vis van het jaar aangekondigd. In 2021 is de rog de vis van het jaar. De rog sluit de top 3 van meest aangevoerde vissoorten in Vlaanderen, na tong en pladijs. Die laatste was in 2020 de vis van het jaar. Sinds 2018 stijgt de verkoop van de rog geleidelijk aan. Er is evenwel nog veel potentieel. In de Belgische visserij bedraagt de aanvoer ongeveer 1.400 ton per jaar. Rog is een typische bijvangst in de tongvisserij. De meeste roggen die bij ons worden aangevoerd komen uit de Noordzee en de Golf van Biskaje. Verder komen roggen ook voor in de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee.

 

Rog smaakt naar nog

Nog lang niet alle Vlamingen kennen rog. Het overgrote deel van de rogvangst wordt in speciaalzaken (45%) en op de markt (29%) verkocht. VLAM heeft een receptenfolder gemaakt met enkele lekkere gerechten met rog. De recepten werden uitgewerkt door chef en culinaire inspirator Ilse D’hooge. De folder wordt gratis verdeeld door de visspeciaalzaken en door de visventers. Zo wordt de consument aangespoord eens een recept met rog uit te proberen in de keuken. Ook de visgroothandel en supermarkten worden gestimuleerd om rog in de kijker te zetten.

 

Lekker van bij ons

De verkiezing van de vis van het jaar sluit perfect aan bij de acties om lokale Vlaamse producten meer onder de aandacht te brengen. Op het lekkervanbijons.be zijn dan ook heel wat recepten te vinden. Deze week deed minister Crevits de oproep om tegen het einde van dit jaar 1.000 ambassadeurs voor ‘lekker van bij ons’ te hebben. Ook restaurants die de vis van het jaar op hun kaart zetten en promoten kunnen het label krijgen.

 

 

PERSCONTACT: Arne De Brabandere - woordvoerder - 0496029889

Nieuws

‘Klopt da wel?’: Nieuwe campagne helpt jongeren om fake news te doorprikken

MINISTER CREVITS LANCEERT CAMPAGNE TEGEN FAKE NEWS OP SCHOOLTOILET

Fake news, clickbait, deepfakes … Op sociale media en YouTube circuleert veel desinformatie. Bijna de helft van de Vlaamse jongeren maakt zich zorgen over misleidende berichten. Toch zegt 40% van hen nooit of zelden de betrouwbaarheid van een nieuwsbericht te checken. Om dat bewustzijn aan te scherpen, lanceerde minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits vandaag in Leiepoort campus Sint-Theresia in Deinze de nieuwe campagne ‘Klopt da wel?’. Die wil jongeren bewustmaken van de valkuilen van online desinformatie in de constante stroom aan berichten die ze online tegenkomen. Samen met Mediawijs, WAT WAT, Klasse en content creator Maximiliaan Verheyen als ambassadeur, wil de Vlaamse overheid hen aanmoedigen om kritischer om te gaan met wat ze online lezen, kijken en delen. 

Vlaams minister Hilde Crevits investeert 30 miljoen in 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie

Vlaams minister van Sociale Economie Hilde Crevits heeft vandaag haar beleidsnota ‘sociale economie 2024-2029’ voorgesteld in het Vlaams Parlement. Met een investering van 30 miljoen creëert minister Crevits de komende legislatuur minstens 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie, in het bijzonder in het collectief maatwerk in Vlaanderen. Er komen ook gerichte campagnes om de samenwerking tussen de sociale en reguliere economie te verbeteren en het potentieel van de sterke Vlaamse sociale economie-ondernemingen ten volle te benutten.

Nederlands als belangrijkste troef voor Vlaams inburgerings- en integratiebeleid

De beleidsnota met krijtlijnen voor 2024-2029 op vlak van inburgering en integratie is bekend. Er gaat extra aandacht naar het belang van taal en er komen extra maatregelen zodat nieuwkomers sneller volwaardig kunnen participeren aan onze samenleving.