Het Vlaams Parlement heeft het decreet goedgekeurd voor de invoering van een digitaal overlijdensplatform. Met dit platform willen minister-president Matthias Diependaele, Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits en Vlaams minister van Welzijn Caroline Gennez de administratieve last bij overlijdens aanzienlijk verlichten, zowel voor nabestaanden als voor lokale besturen.
Wie een dierbare verliest, krijgt vaak te maken met een heleboel complexe en tijdrovende administratieve verplichten. Op een moment van rouw en verdriet is dat extra zwaar. Het nieuwe platform moet dat proces eenvoudiger, sneller en efficiënter laten verlopen.
Een van de grote voordelen is de verkorte doorlooptijd: overlijdensdossiers zullen gemiddeld binnen twee werkdagen worden afgehandeld, in plaats van de huidige vier. Ook voor de lokale besturen is dit een stap vooruit. Zij krijgen dankzij het digitale systeem meteen toegang tot de actuele en betrouwbare overlijdensgegevens, en maken zo de overstap van een papieren naar een moderne digitale administratie waarbij er ook voldoende aandacht kan zijn voor de noden van de nabestaanden.
Daarnaast is er ook een financieel voordeel. De verwerking via het platform zal neerkomen op een kost van 25 euro per dossier – veel minder dan de gemiddeld 100 euro die begrafenisondernemers vandaag vaak vragen voor administratieve taken. Zo komt er meer transparantie over de werkelijke kost van overlijdensadministratie.
Het digitale overlijdensplatform zal nu gefaseerd worden uitgerold in samenwerking met steden en gemeenten.
“De nabestaanden van overledenen hebben tijdens een rouwperiode andere zorgen dan het in orde brengen van allerlei administratie”, zegt minister-president Diependaele, bevoegd voor Digitalisering. “Deze digitalisering zorgt overigens niet alleen voor tijdswinst naar de nabestaanden toe, maar ook de dokter en de begrafenisondernemer zullen gegevens sneller kunnen delen. Bovendien zal het platform de werklasten voor de lokale besturen aanzienlijk verlagen, op die manier moderniseren we in één trek onze overlijdensstatistieken.”
“Het verlies van een dierbare is een emotionele en vaak overweldigende gebeurtenis. In die moeilijke periode komt er helaas ook heel wat administratie bij kijken. Met dit nieuwe digitale platform willen we nabestaanden zoveel mogelijk ontzorgen. Alle betrokken partijen – van begrafenisondernemer tot arts en lokaal bestuur – kunnen vlot gegevens uitwisselen, zodat alles sneller en eenvoudiger verloopt. Lokale besturen zetten hiermee een belangrijke stap van papieren naar digitale administratie, met oog voor efficiëntie én met respect en zorg voor de mensen achter het dossier.” - Vlaams minister van Binnenland Hilde Crevits
“Wie een dierbare verliest moet kunnen rouwen, niet bezig zijn met papieren. Deze digitalisering neemt nodeloze frustraties in een heel moeilijke periode weg. Zo kunnen mensen zich volledig focussen op het afscheid nemen.” - Vlaams minister van Welzijn Caroline Gennez