Het verhaal achter duaal

Publicatiedatum

Deel dit artikel

Meer dan de helft van de jongeren die in Vlaanderen deeltijds beroepsonderwijs volgen, verlaat de school zonder diploma. Volgens het laatste schoolverlatersrapport van VDAB waren meer dan 28% van die ongekwalificeerde schoolverlaters een jaar later nog steeds werkzoekend. Helaas deden leerlingen die het deeltijds beroepsonderwijs afrondden het met bijna 25% nauwelijks beter. Een ding is dus duidelijk: het systeem van leren en werken zoals we het tot op vandaag kennen, heeft zijn limieten en de nood aan een performanter, doeltreffender systeem dat jongeren kansen en perspectief biedt, is groot.

Daartoe moeten de werelden van Onderwijs en Werk beter op elkaar afgestemd worden en een onderwijs uitgetekend worden dat het beste van twee werelden combineert. Zo creëren we nieuwe kansen voor leerlingen die in het klassieke onderwijs hun gading niet meer vinden. Landen zoals Zwitserland en Duitsland, waar respectievelijk 70% en 50% van de jongeren duaal leert, hebben het potentieel van deze formule in overvloed bewezen en hebben een hoge werkzaamheidsgraad.

Dat is het verhaal achter duaal. Dat is de reden waarom ik in 2019 als minister van Onderwijs samen met mijn toenmalige collega van Werk Philippe Muyters duaal leren introduceerde in Vlaanderen, als sterke leerweg en volwaardig alternatief voor het klassieke onderwijs. Dat is ook de reden waarom we de laatste jaren met de Vlaamse regering veel middelen en mankracht investeren, niet alleen in duaal leren, maar in het geheel van alternerend leren (leertijd, dbso, duaal leren …) als springplank voor elke jongere.

Want we hebben een fijnmazig aanbod nodig op maat van elke jongere. Duaal Leren is immers een veeleisende vorm van voltijds onderwijs waarbij je net als in het klassieke technisch onderwijs een diploma verwerft, ongeacht waar je de kennis en vaardigheden hebt opgedaan in een onderneming. Het is op die manier ook een echt succesverhaal voor heel wat gemotiveerde leerlingen. Maar er zijn ook leerlingen voor wie deze vorm van onderwijs nog te hoog gegrepen is. Daarom kwamen we eind vorig jaar nog met de Centra Leren & werken overeen om een versterkte aanloopfase uit te bouwen voor kwetsbare leerlingen voor wie de sprong naar duaal te groot is.

Zo’n nieuw kwaliteitsvol systeem uitrollen over heel Vlaanderen vraagt echter veel tijd en engagement van alle betrokken partners, scholen, bedrijven, leerlingen. En geen enkele verandering gaat natuurlijk geruisloos. Bovendien bleek de timing van de lancering ongelukkig. Enkele maanden na de lancering van het nieuwe duaal leren brak immers een alles verlammende pandemie uit die onze bedrijven en scholen in overlevingsmodus dreef.

Het duaal verhaal in Vlaanderen is dan ook niet af.  Want zo’n mentaliteitswijziging naar een cultuur van leren en werken heeft tijd en geduld nodig. De uitbouw in Vlaanderen is volop aan de gang, niet als wonderoplossing, maar als een van de sterke hefbomen om gemotiveerde jongeren extra kansen te geven op onze arbeidsmarkt en in onze samenleving. Laten we dus niet de fout maken om het kind met het badwater weg te gooien. Daarvoor is de inzet veel te groot.

Nieuws

‘Klopt da wel?’: Nieuwe campagne helpt jongeren om fake news te doorprikken

MINISTER CREVITS LANCEERT CAMPAGNE TEGEN FAKE NEWS OP SCHOOLTOILET

Fake news, clickbait, deepfakes … Op sociale media en YouTube circuleert veel desinformatie. Bijna de helft van de Vlaamse jongeren maakt zich zorgen over misleidende berichten. Toch zegt 40% van hen nooit of zelden de betrouwbaarheid van een nieuwsbericht te checken. Om dat bewustzijn aan te scherpen, lanceerde minister van Binnenlands Bestuur Hilde Crevits vandaag in Leiepoort campus Sint-Theresia in Deinze de nieuwe campagne ‘Klopt da wel?’. Die wil jongeren bewustmaken van de valkuilen van online desinformatie in de constante stroom aan berichten die ze online tegenkomen. Samen met Mediawijs, WAT WAT, Klasse en content creator Maximiliaan Verheyen als ambassadeur, wil de Vlaamse overheid hen aanmoedigen om kritischer om te gaan met wat ze online lezen, kijken en delen. 

Vlaams minister Hilde Crevits investeert 30 miljoen in 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie

Vlaams minister van Sociale Economie Hilde Crevits heeft vandaag haar beleidsnota ‘sociale economie 2024-2029’ voorgesteld in het Vlaams Parlement. Met een investering van 30 miljoen creëert minister Crevits de komende legislatuur minstens 1.000 bijkomende jobs in de sociale economie, in het bijzonder in het collectief maatwerk in Vlaanderen. Er komen ook gerichte campagnes om de samenwerking tussen de sociale en reguliere economie te verbeteren en het potentieel van de sterke Vlaamse sociale economie-ondernemingen ten volle te benutten.

Nederlands als belangrijkste troef voor Vlaams inburgerings- en integratiebeleid

De beleidsnota met krijtlijnen voor 2024-2029 op vlak van inburgering en integratie is bekend. Er gaat extra aandacht naar het belang van taal en er komen extra maatregelen zodat nieuwkomers sneller volwaardig kunnen participeren aan onze samenleving.